Tags

, , , ,

16-035John Irving – In one person

Het was me in jaren niet overkomen, achter liggen met het oeuvre van Irving. Niet dat ik naar de boekhandel rende als er een nieuw boek uit was, maar meestal zorgde ik er wel voor dat ik het aanschafte en vrij snel las. Toen kwam mijn zusje op mijn verjaardag met de nieuwste en realiseerde ik me dat ik de een na laatste nog niet had gelezen. Daar zat ook maar vier jaar tussen, bij Irving een relatief korte tijd.

Nu hielp het niet dat ik in het algemeen erg weinig enthousiasme tegenkwam voor dit boek. Maar uiteindelijk is een slecht Irving boek meestal nog beter dan een doorsnee boek van een doorsnee schrijver. Natuurlijk gaf ik ook dit boek een kans.

Al snel kwam ik tot de conclusie dat dit niet een van zijn meest verrassende boeken zou gaan worden. Het begon in het noordoosten van de VS. Er kwam worstelen in voor. De hoofdpersoon is een schrijver. Natuurlijk kwam ook Wenen op zijn pad. Een pastiche schrijven is volgens mij niet een grote opgave in zijn geval.

Ook concludeerde ik voordat ik op de helft was (een doorsnee boek heb je dan al uit), dat ik begreep waarom velen dit niet zo’n bijzonder boek vonden. Als je de lat hoog hebt gelegd, dan is In One Person inderdaad niet een bijzonder verhaal. Toch bleef ik lezen, het was geen slecht boek.

William Abbott is de schrijver die het boek moet dragen. Hij is geen Garp, geen Owen Meany. Hij is gewoon een biseksuele schrijver die moeite heeft met zijn eigen seksualiteit en dan ook nog eens in New York beland tijdens de opkomst van aids. De meest vreemde figuren komen voorbij, een kenmerk van vele boeken van Irving.

Het lijkt haast wel of Irving in zijn nadagen nog een gewaagd boek heeft willen schrijven. Expliciete seks komt er niet in voor, dat is niet zijn stijl. Maar een transgender die in de jaren zestig een jongetje ontmaagd, zonder dat dat jochie doorheeft dat ze niet de vrouw is, die hij denkt dat ze is. Een homoseksuele relatie tussen een professor en een student. Een platonische relatie tussen twee jongeren die aan en af loopt, soms toch maar weer door seks wordt onderbroken, om weer terug te kabbelen richting platonisch. De stoere adonis die eerst een tienermeisje bezwangert, maar op latere leeftijd ook van de mannenliefde blijkt te zijn. Of toch niet? De aidsepidemie in de VS, vooral de grote steden, bijna besmettelijker dan een flinke verkoudheid. Het levert gewoon geen interessant palet van karakters op. Het kabbelt en dat is een belediging voor Irving.

Citaat: “What would Miss Frost have thought of me? I wondered; I didn’t mean my writing. What would she have thought of my relationships with men and women? Had I ever ‘protected’ anyone? For whom had I truly been worthwhile? How could I be almost forty and not love anyone as sincerely as I loved Elaine? How could I not have lived up to those expectations Miss Frost must have had for me?” (p.359)

Nummer: 16-035
Titel: In one person
Auteur: John Irving
Taal: Engels US
Jaar: 2012
# Pagina’s: 526 (7855)
Categorie: Fictie
ISBN: 978-1-4516-6412-6

Andere Irving boeken door mij gelezen:
My movie business
Waarom ik van Dickens hou
Until I find you
Pension Grillparzer
The fourth hand
A widow for a year
Last night in twisted river
A prayer for Owen Meany

Themaweek 10: Meer boeken