Tags

, , , , , ,

16-033Roos Rebergen – Ik ben al 11 jaar geen 16 meer

Al jaren ben ik een onvoorwaardelijk fan van Roos. Met haar band Roosbeef zag ik haar al regelmatig optreden. Ze weet op een onweerstaanbare wijze verlegenheid te combineren met openheid, naïviteit met humor, dromerig, maar toch ad rem. Bij een van die optredens las ze al eens een column door, daarmee bewijzend dat ze meer kan dan mooie liedjes schrijven.

Dit boek was dan ook geen verrassing, het moest er een keer van komen. Songteksten en poëzie liggen vrij dicht bij elkaar. Sommige teksten van Roos stonden al als een huis, ook zonder muziek zouden die hier ingepast hebben.

Het vervelende van poëziebundels is natuurlijk dat je er zo snel doorheen bent. Als je ze leest als een verzameling rijmpjes (zonder rijm dan), als de aanzet tot een boek, dan ben je snel klaar. Een gedicht lezen en dan wegleggen, het laten bezinken, er nog eens over nadenken, nog eens een keer kijken, ik denk dat de inhoud dan beter beklijft. Maar daar heb ik dan het geduld weer niet voor. Als de nieuwe CD niet meteen goed valt, dan draai je die gewoon nog een keer. En na drie, vier keer lijkt het ineens alsof je de liedjes al jaren kent. Dat heb ik met poëzie niet. Het moet me raken. Of niet. Ook goed. De eerste variant is beter.

Roos lukt het een aantal keer om me te raken. Net als in sommige songteksten, heeft ze prachtige zinnen, die blijven hangen. De titel is er daar een van. “Ik heb medelijden met alle goede vragen over de hele wereld.” Ook prachtig.

Roos is een multi talent.

Citaat: “Soms schreeuwt er iemand op straat midden op de dag
Het zijn meestal mannen
Over god hoe oneerlijk de wereld is of zomaar
Soms wil ik ook schreeuwen op straat
Ik doe het in de microfoon en ik krijg er geld voor
Ze hebben gelijk
De wereld is oneerlijk” (p.28)

Nummer: 16-033
Titel: ik ben al 11 jaar geen 16 meer
Auteur: Roos Rebergen
Taal: Nederlands
Jaar: 2016
# Pagina’s: 63 (7250)
Categorie: Poëzie
ISBN: 978-90-388-0186-5

Meer:
Roos en Oma Boelie
Roosbeef in Deventer
Bouwvakkers
Bang voor sneeuw
Laat eens wat van je horen
Eigenzinnigheid
Neem een souvenir voor me mee

Themaweek 10: Meer boeken