Tags

, , , , , , ,

16-019Martijn de Waal – Toets 1 voor het paradijs

Ooit was hij er uitwisselingsstudent, op zijn zestiende. Jaren later gaat hij terug als reporter, om het land beter te leren begrijpen. Aan zijn contacten heeft hij minder dan hij hoopte. Zij zijn redelijk opgeleid, kijken weinig televisie en weten wat er in de wereld gebeurt. Maar de interessante gesprekspartners zijn juist degenen die daadwerkelijk denken dat de VS het centrum van de wereld is. Het beste land ooit. De mensen met zelfvertrouwen, zonder geldige reden voor dat vertrouwen. Zo bezoekt hij studentenkampioenschappen notuleren, spellen, vergaderprotocollen, CV, sollicitatiegesprekken en wat er nog meer gedaan wordt, waar zestienhonderd studenten wordt verteld dat ze ‘somebody special’ zijn. Mijn eerste associatie was toch Life of Brian, Pythonkenners weten waar ik op doel.

De Waal bezoekt San Francisco, Las Vegas, Sillicon Valley, Phoenix. Hij gaat naar een highschool reünie. Spreekt met toekomstige miljonairs. Bezoekt Burning Man. Alles wat hij doet wekt verbazing op. Bij hemzelf, bij de lezer. Het hele referentiekader van de doorsnee Amerikaan blijkt zo anders dan hij zich herinnerde, dan wat wij kennen, dat maakt het lezen de moeite waard.

Maar, dit schrijvende, een aantal maanden nadat ik het las, merk ik ook dat veel niet is blijven hangen. Dat ik bladerend soms een ‘o, ja’ slaak, maar net zo vaak verbaasd ben over wat ik niet meer weet. Het is een verzameling artikelen, maar de eenheid is niet altijd even duidelijk. Het is een leuk tijdsbeeld, geschreven net voor en net na de millenniumwisseling.

Citaat: “Dit is het land waar iets pas bestaat als het op televisie gebeurt. Ik herinner mij hoe ik een keer langs een demonstratie van een vakbond fietste. Een groepje van nog geen twintig demonstranten liep rondjes over de stoep, riep leuzen en stak borden met eisen de lucht in. De demonstranten liepen steeds vijftien meter heen en dan weer vijftien meter terug. Het zag er rommeling en onbelangrijk uit. Totdat ik ’s avonds het televisienieuws zag. De vijftien meter die de twintig demonstranten aflegden, vulden het beeld precies. Het zag er nu indrukwekkend uit.” (p.22)

Nummer: 16-019
Titel: Toets 1 voor het paradijs
Auteur: Martijn de Waal
Taal: Nederlands
Jaar: 2013
# Pagina’s: 165 (4771)
Categorie: Non fictie
ISBN: 978-94-622-5052-9

Meer:
Martijn de Waal.nl
Goodreads
NRC
Fosfor

Themaweek 10: Meer boeken