Tags

, , , , , ,

16-031Diversen – Mijn Johan Cruijff

Dit voorjaar overleed de beste voetballer die Nederland ooit kende. Misschien wel de beste ter wereld. De meest invloedrijke is denk ik niet overdreven. Dit boek kwam jaren geleden uit ter gelegenheid van de zestigste verjaardag van Cruijff. Nooit gelezen, nu was het tijd.

Zoals vaker met echte grootheden heeft ook Cruijff veel betekend voor vele mensen, meer dan het feit dat hij een goede voetballer was, een beroemdheid. In dit boek ook meerdere verhalen over gereformeerde, hervormde opvoedingen, waar de zondagsrust belangrijk was. De bedompte jaren vijftig van Nederland, die tot ver in de jaren zestig doorgingen. Pas halverwege de jaren zestig kwam daar wat verandering in. Cruijff was daar een factor in, mede dankzij hem kwam de hippiecultuur, de vrijheid, een paar jaar later ook in Nederland. De vrijheid van de voetballer Cruijff, de denker, beïnvloedde vele generatiegenoten die ook vrijheid zochten, die een ander leven wilden.

Het resultaat is dat meerdere verhalen op elkaar lijken, niet echt boeiend, niet echt origineel. Mede daarom is het verhaal van Tomas Ross een positieve uitzondering in deze bundeling. Al is positief een slechte woordkeuze, omdat Ross ook een eenling is, die wel durft wat kritische woorden te wijden aan het fenomeen. Niet alles wat de held heeft gedaan is lovenswaardig. Ross snapt dat en schrijft daardoor het beste verhaal van dit boek. Humor, kritische noot en toch bewonderend, mijn compliment.

Natuurlijk staan er meer leuke verhalen in deze collectie, al vraag ik me wel soms af wie de selectie heeft gemaakt, waarom deze selectie is gemaakt. Tenslotte kan iedereen schrijven over Cruijff. Maar wie er goed genoeg is om gepubliceerd te worden, daarover kan men discussiëren.

Citaat: “Gewoonlijk zette Cruijff net als vrijwel alle andere Ajacieden achteloos zijn krabbel. Nu voltrok zich voor mijn handen een wonder. Tijdens het zwieren van zijn signatuur keek Cruijff naar wat hij tekende. En in plaats van het blad meteen weer in mijn reikende handen te leggen, hield hij het vast. Hij las een paar seconden. Hield het langer vast. Las nog wat. Johan Cruijff las mijn blad!” (p.232)

Nummer: 16-031
Titel: Mijn Johan Cruijff
Auteur: Diversen (Frits Abrahams, Sytze de Boer, Joep van Deudekom, Jan Donkers, Tom Egbers, Jan Eilander, David Endt, Anna Enquist, Johan Faber, Menno de Galan, Hanneke Groenteman, Jaap de Groot, Raoul Heertje, Youp van ’t Hek, Herman Koch, Auke Kok, Maarten Moll, Annemarie Oster, Jos Palm, Rik Planting, Menno Pot, Lydia Rood, Tomas Ross, Kees Sluys, Boudewijn Smid, Ton Sijbrands, Arjan Visser, Jaap Visser, Klaas Vos, Peter Winnen en Edwin Winkels)
Taal: Nederlands
Jaar: 2007
# Pagina’s: 255 (7045)
Categorie: Voetbal
ISBN: 90-6005-661-2

Meer:
Cruijff op mijn blog
Diverse I.M. voor Cruijff
Cruyff foundation
Wikipedia

Themaweek 4: Sportboeken