Tags

, , , ,

Oorspronkelijk: vrijdag 5 oktober 2012

Ik moest even zoeken welke het was, maar van de geschiedenisles in 3 atheneum heb ik (al die jaren) onthouden dat een en dezelfde Griekse god voor zowel de dieven als voor de handel gold. Destijds vond ik dat erg vreemd.

Zoekend kwam ik uit bij Hermes. Via sommige bronnen gelijk aan Mercurius, volgens andere moet je ze juist niet verwisselen. Terug naar mijn betoog. Nu, jaren later, begrijp ik die oude Grieken steeds beter. Ironisch overigens dat het nu om Griekse goden gaat. Maar dit terzijde.

Handel en diefstal zijn geen twee afgebakende gebieden. Er zit een heel groot grijs gebied tussen de twee uitersten. En die uitersten raken elkaar ook weer. Of begin ik nu erg vaag te worden? Mijn punt is dat rijkdom ongelijk verdeeld is. Onlangs las ik een erg interessant artikel in het NRC hierover. Vele citaten uit dat artikel vind je via deze link (lees, echt heel interessant!).

Het komt er op neer dat er wereldwijd zo veel belasting wordt ontdoken, dat de hele economische crisis achter de rug is, alle schulden van vele landen in problemen opgelost zijn, wanneer de rijken der aarde gewoon belasting gaan betalen. Want doordat zij legale constructies hebben gevonden om hun geld via allerlei omwegen buiten de economie te houden, worden alle financiële problemen nu neergelegd bij de sukkels die wel gewoon eerlijk belasting betalen. U en ik dus. Legaal wil dus niet zeggen ethisch correct.

Het was mij niet onbekend dat Nederland een belastingparadijs is voor buitenlandse bedrijven. Dat liefst 80 van de 100 grootste bedrijven ter wereld een holding hebben in Nederland, ging zelfs mijn inlevingsvermogen te boven. Dat volgens voorzichtige schattingen de elite van 139 landen met de helft van het geld dat ze elders hebben gestald alle schulden van deze landen kunnen afbetalen, is volgens mij puur crimineel.

Willen we de crisis echt oplossen, willen we een echt eerlijke wereld, willen we dat de toekomst beter wordt, dan zijn de verhoging van de BTW, de AOW-leeftijd en het eigen risico op de ziektekostenpremies allemaal druppels op de spreekwoordelijke gloeiende plaat. Wil je echt vooruit, dan moet je naar een wereldwijd systeem van eerlijke belastinginning. Maar wie durft zijn vingers er aan te branden?

Meer lezen?
Taxjustice.net
FD
BBC
Treasureislands.org

Themaweek 3: uit de oude doos