Tags

, , ,

Oorspronkelijk: woensdag 11 april 2012

Ik zag hem eerst niet, donkere hoek, mijn ogen waren nog niet gewend aan het licht binnen. Maar leunen op het sigarettenapparaat, zonder iets te kopen, is niet een gebruikelijke pose in een kroeg. Het tweede wat me opviel was zijn te moderne bril. Die paste niet bij zijn hoofd. Hij keek langs me heen, pas even later begreep ik waarheen.

Achter me op de hoek werd een klassieke scène nagespeeld. Aan de hoek van de bar hing hij, zij stond er naast en gaf hem de wind van voren. Of in goed Twents: “he krig ’n board d’r of”. Waar het over ging kon ik niet verstaan, maar dat ze boos was, was overduidelijk. Hij wist zich overduidelijk geen houding te geven en keek schuldbewust naar het halfvolle glas (al leek het voor hem half leeg) voor zich. Toen ze boos de kroeg uitliep duurde het even voor hij weer participeerde in het leven. Schaapachtig lachend maakte hij wat schampere opmerkingen naar de barman en anderen in de omgeving.

De man bij het sigarettenapparaat zag dat de kust weer veilig was en vervoegde zich weer bij zijn drinkebroer. Hij had even afstand genomen. Letterlijk.

Themaweek 3: uit de oude doos