Tags

, , , ,

Tour 1904Gelukkig kom ik via banaan.org een aantal oude kranten tegen. De Tour begon op 2 juli in Parijs met 85 renners, al hadden zich 105 (volgens een enkele krant zelfs 205) renners ingeschreven. Al voor de tweede etappe worden er renners gediskwalificeerd, volgens de bijbel van de Tour de France (Jean Nelissen) is uiteindelijke elke etappewinnaar gediskwalificeerd. Dat ruimt al lekker op.

Voor de tweede etappe op 9 juli mogen nog 57 renners meedoen. Onze held heeft rugnummer 47. In de derde etappe (13 juli, vanuit Marseille) is hij nog een van de 41 overgeblevenen. Volgens een krant zijn er slechts 30 vertrokken, volgens een andere 37. Ook in de vierde etappe (18 juli Toulouse – Bordeaux, een korte etappe van slechts 268km) zien we zijn naam alleen verschijnen op de startlijst. We zijn nu met 31 renners.

Dan gaat het mis. Op de startlijst van de vijfde etappe, die ineens weer 34 namen telt, staat zijn naam niet. Waar is Antoine gebleven? Was hij nog onderweg naar Bordeaux, terwijl de anderen al op pad gingen naar Nantes? Het zou kunnen, zijn achterstand was namelijk gigantisch en ze vertrekken met slechts een enkele dag rust, op 20 juli.

Voor de laatste etappe van Nantes naar Parijs zien we zijn naam weer als laatste op de startlijst staan. 26 zijn er over, velen zullen nog gediskwalificeerd worden. In deze monsteretappe (462km) verschijnt zijn naam voor het eerst in het verslag. Na 89km te Angers zit hij nog in het peloton. In de etappe uitslag komt zijn naam niet voor bij de eerste 20.

Wanneer heeft Antoine nou zijn achterstand opgelopen? Het kan in de meeste etappes zijn geweest, al lijkt het er op dat het in de laatste etappe niet het geval was. Waarschijnlijk was zijn oorspronkelijke achterstand nog groter dan de 101 uur die in de boeken staat, aangezien alle etappewinnaars en klassementsleiders later zijn gediskwalificeerd.

Nog meer kranten dan maar.

Het krantenarchief van Gallica.nbf.fr laat me in de kranten zoeken.

Voor de start van de tweede etappe staat Deflotriere (aan elkaar nu) als 55e en laatste genoteerd. We mogen er van uit gaan dat hij dus laatste werd in de eerste etappe.

Tijdens de tweede etappe zien we de doorkomst in Montélimar, waar hij met Garin, Autocouturier, Pothier en Cornet, alle grote namen in de groep zit. Na 188 km dus, halverwege de etappe. In Avignon, 81kilometer verderop ziet hij niet meer bij die groep. Ook niet bij de groep op 10 minuten daarachter.

Op 18 juli ook weer meer aandacht voor baanwedstrijden dan voor de Tour. Nauwelijks ruimte voor uitslagen. Volgens deze bron mocht hij wel starten in de vijfde etappe.

Laatste etappe: Angers (89km), in het peloton
Saumur (136km), nog steeds in het peloton
Tours (203km), achteraan, samen met Geay, 1u37m achter het peloton
Amboise (225km), in zijn eentje op 3 uur en 43 minuten van de koplopers, acht minuten voor de laatste Damelincourt
De doorkomst in La Rochelle (244km), waar hij samen met Paret en Colas voorbijkomt als 38e. De achterstand is 2 uur 45 m. Na hen volgen nog drie renners. De bronnen spreken elkaar dus tegen.
Beaugency: Damelincourt heeft hem ingehaald, hij rijdt alleen achteraan. 3u25m van de kop. De doorkomst in Beagency tijdens de laatste etappe geeft aan dat onze held alleen rijdt, a 10h. 20. Dat valt best mee, want de kopgroep komt daar langs op 6h55. Nog geen drie en half uur achterstand dus. Opvallend is trouwens dat de paardenkoersen meer ruimte krijgen op de halve sportpagina dan de Tour de France.

(wordt vervolgd)

Themaweek 1: wielrennen