Tags

, , ,

Nummer  123
Artiest  Splodgenessabounds
Titel  Two pints of lager and a packet of crisps please
Jaar  1980
Wikipedia  Splodgenessabounds
Website  Splodgeweb
Tekst  Plyrics

Jaren heb ik een aversie gehad tegen verzamelelpees en -cedees. Het middel om geld uit de zakken te kloppen van fans. Hits in plaats van goede nummers. Maar soms breekt nood wetten. Halverwege een van mijn winterseizoenen in Oostenrijk was ik mijn meegebrachte muziek wel zat. Voor radio hoef je daar ook niet te zijn, een goede platenzaak was toen al schaars, zeker in de dorpen waar ik werkte.

En ineens was daar die opruimingbak, veel cd’s voor weinig. En ik ging voor de bijl, een verzamelcd, dubbel nog wel. The No.1 Punk album. Wat een geweldige keuze. Hits en onbekende nummers, cult en nummers die het grote publiek al bereikten. New Wave, Punk en Post-Punk, alles door elkaar heen. 47 nummers voor nog geen 100 shilling, een euro of zeven.

Toen kwam ik bij nummer 46. Een band waar ik nog nooit van gehoord had. Een nummer dat ik niet kende met een vrij repeterende tekst. En het bleef hangen. Ik zag het voor me. Die pub, die ene wanhopige jongeman aan de zijkant van de bar en iedereen die hem negeerde. Dit was niet bedacht, dit was echt. Zoals punk hoort te zijn. Bob Fosko legde het al eens simpel uit: ‘Het moet er uit’.

Jaren later was er ook nog een televisieserie met dezelfde naam. Ook leuk, al ging het een paar seizoenen te lang door.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify en Deezer.

