Tags

, ,

Papa 70Zes keer Vaderdag met twee opa’s. Nog eens zes met een opa. Daarna 22 keer alleen met mijn vader. Vijf keer met vader en schoonvader. Zes keer weer als vader en als kind. En nu voor het eerst een Vaderdag dat ik alleen nog maar vader ben, geen vader meer heb.

En dat is een raar idee. Ik was er nog niet klaar voor, hij had er van mij nog wel een paar jaar mogen lopen. Paar decennia ook wel. Maar het liep anders. En dus ben ik vandaag voor het eerst de oudste, weer een stap in mijn leven.

Het was al jaren lastig om wat te kopen voor papa. Maar met lege handen langskomen was ook goed. Voor de vorm kochten we een metworst. Een blik soep. Liters badschuim. Als zijn kinderen er waren was het goed. Toen er kleinkinderen kwamen, kregen die eerst aandacht. Zelden zo’n trotse opa gezien. Op zijn sterfbed verzekerde hij me nog een keer wat ik allang wist. Dat hij het geweldig vond als mijn kleine op bezoek was. Dat de vaste maandag een hoogtepunt was. Zijn trots, mijn dochter, praat nog geregeld over opa. ‘Opa is de allerliefste, want die is dood’; ontroerende kinderlogica.

Dus weet ik nog niet hoe die dag zal gaan vandaag. Ik zal blij zijn met het cadeau van mijn kleine meisje, die steeds minder klein is, maar Vaderdag (dit jaar geen Vaderstijnsdag gehad) nog wel geweldig vindt. Ik zal naar het graf van papa gaan. En verder weet ik het niet. Ik zie wel.

