Tags

, ,

Nummer  128
Artiest  Nits
Titel  Sketches of Spain
Jaar  1983
Wikipedia  Nits
Website  nits.nl
Tekst  nits.nl

Ik kan me geen band voorstellen die verder van rock en roll weg zitten dan de Nits. Maar ze maken al meer dan dertig jaar prachtige muziek. Beschaafde muziek. Liedjes waar een gedachte achter zit. Een boodschap.

Meerdere malen zag ik de band al live. In het theater, in een feesttent, tijdens een festival. En moeiteloos paste de band zich aan aan de omgeving. Ingetogen in een theaterzaal, enthousiast in een feesttent, afwisselend tijdens een festival, terughoudend als begeleidingsband van Freek de Jonge. Erg knap, altijd boeiend. Toch kan ik me geen hardcore fan voorstellen van de Nits. Geen groupies.

Maar ondertussen heeft de band ons al op vele mooie liedjes getrakteerd. Niet elk album is een even groot succes. Soms hoor ik jaren niets van ze. Maar dan blijkt er ineens weer een nieuw album te zijn, een stuk of dertig al. Vele pareltjes. Een verrijking voor de Nederlandse popmuziek. Uiteindelijk werd het niet het beroemde In the Dutch Mountains, niet het schitterende Nescio, niet een van meest originele voetbalnummers JOS Days, maar het nummer over de Spaanse burgeroorlog. Niet in de versie die ik zelf filmde, die kwaliteit is te laag. Maar gewoon, een mooie liveversie. Zoals er veel te vinden zijn. Gelukkig.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify en Deezer.