Tags

, , ,

Nummer  130
Artiest  The Verve
Titel  Bitter Sweet Symphony
Jaar  1997
Wikipedia  Bitter Sweet Symphony
Website  The Verve Live
Tekst  Metro Lyrics

Na het overweldigende album Urban Hymns wilde ik meer van the Verve. Ik kocht een oud album, downloadde het soloalbum van Richard Ashcroft en luisterde het een keer. Nog een keer. En toen nooit meer. Sindsdien staat de shufflefunctie van iTunes wel eens aan en komt er at random een nummer van de band voorbij. Het zijn de schaarse momenten dat ik de shuffleknop corrigeer. Verder, deze pretentieuze zeikmuziek hoef ik niet te luisteren.

Dit in schril contrast met de twee hits (dit is de andere) van Urban Hymns, waar verder ook nog wel aardige nummers op staan. Hoe kan zo’n irritante band zulke geweldige nummers schrijven? De cynicus zegt dan meteen dat het vioolloopje dat dit nummer maakt, gejat is van de Stones. Klopt, hebben ze zelf toegegeven, hebben ze ook voor betaald. Flink. Meer dan 32 miljoen keer is de video bekeken op YouTube. Het nummer wordt gespeeld in sportstadions en in films. Het staat op vele lijsten. Geen cent hebben ze er aan overgehouden.

Ik sta achter de band in dit geval. Het sample mag bepalend zijn, een rekening zou terecht zijn, maar alle rechten kwijt raken omdat wat advocaten en een oud-manager een onbekend bandje overbluften, belachelijk. Artistieke genoegdoening zou kunnen zijn dat de hele wereld dit nummer ondertussen kent, ondanks dat het in Nederland niet eens in de top tien stond. En om welk Stones nummer het gaat, dat weet bijna niemand. (klik).

Ondanks alle controversie. Ondanks dat ik de band niet leuk vind: Wereldnummer!

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify en Deezer.