Tags

, , ,

Nummer  131
Artiest  Human League
Titel  Louise
Jaar  1984
Wikipedia  Louise
Website  Official website
Tekst  Metro Lyrics

Het begon met Kraftwerk en in de jaren tachtig waren er ineens vele bands die een synthesizer gingen gebruiken. Synthpop werd dé stroming van de jaren tachtig. Al snel concludeerde ik dat het niet mijn muziek was. Vaak leek het snelle succes belangrijker dan de artistieke waarde, terwijl ik juist een smaak ontwikkelde die precies de andere kant op ging.

Toch kon ik ook niet ontkennen dat het soms vernieuwend was. Dat er soms wat origineels tussen zat. Dat er zelfs goede muziek met een computer gemaakt werd, niet alleen per definitie met een muziekinstrument.

En toen kwam de Human League met dit nummer. Don’t you want me was hun grote hit, een paar jaar eerder. Louise werd mijn favoriete nummer. Rustig, kabbelend, maar met zo’n ontzettend verslavend loopje. Blijft jaren in je hoofd doordreunen. Geweldig.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify en Deezer.