Tags

, ,

Nummer  135
Artiest  Ramses Shaffy
Titel  Laat me
Jaar  1978
Wikipedia  Laat me
Website  Shafsite
Tekst  Songteksten

Shaffy is een aangeleerde smaak. Een die je pas op latere leeftijd leert waarderen. Eigenlijk had ik het pas door toen het al te laat was. Ik kende wel wat nummers, maar pas toen aan het eind van zijn leven hij door velen (terecht) geëerd werd, had ik door hoe goed hij eigenlijk was. Hoe prachtig sommige teksten. Hoe groot de artiest.

Vele nummers kwamen in aanmerking. Het beroemdste ‘Zing, vecht..‘, het prachtige duet ‘Pastorale‘, het simpele (maar doeltreffende) ‘Cantate‘ of het schitterende ‘Sammy‘. Maar dit nummer is voor mij de meest logische keus. Dit is de verbeterde versie van het doodgecoverde My Way. Het heeft de mooiste regel ooit.

Ik durf niet te zeggen of Shaffy in 1978 al wist dat dit nummer zijn carrière, zijn leven zo goed zou samenvatten. De artiest die terugkijkt op zijn leven. En al voordat Brood de ultieme rock ’n roll zanger zou worden, was Shaffy het prototype van een artiest. Getalenteerd, levend zoals je verwacht van een artiest, zonder remmingen. Waarschijnlijk de beste Nederlandse zanger ooit.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify en Deezer.