Tags

, , , , , , ,

16-006Bart Chabot – Broodje gezond

Een themajaar bepaalt gedeeltelijk je keuze van je boeken. Daardoor denk je meer en beter na over die keuzes. Zo bedacht ik anderhalf jaar geleden dat ik eindelijk eens zou gaan herlezen. Dat doe ik veel te weinig. Een jaar lang las ik vele boeken die ik ooit mooi vond. Of niet begreep. Of al was vergeten. Maar geen enkele keer had ik daar spijt van. Niet elk boek was even goed als in mijn geheugen, maar alleen die constatering maakt dat het de moeite van het lezen was.

Dus, ook al heb ik dit jaar een ander thema, herlas ik toch dit boek als een van de eerste boeken in 2016. En toen ik eenmaal bezig was, kwam Brood weer flink in het nieuws. Zijn kunst wordt vervalst. Er komt (nog) een biografie op de markt. Een musical. Kortom, zelfs door een 20 jaar oud boek te lezen, blijf ik bij.

Te veel mooie anekdotes staan er in dit boek, niet na te vertellen. Maar tegelijkertijd herinnerde ik me niet dat hele stukken echt biografisch waren, dat Chabot moeite heeft gedaan om met naasten van Brood over diens verleden te praten. Om hem mee te sleuren naar Zwolle en daar rond te lopen. Maar een echte biografie kun je dit boek niet noemen. Het had ook een reisboek kunnen zijn. Op pad met Herman en dan maar zien wat er gebeurt. En dat is niet niets. Groepies en vriendinnen komen en gaan, dochter Lola groeit op, is dankzij haar vader wereldwijzer dan je mag verwachten van een meisje op haar leeftijd. Drugs moeten gescoord worden, drank wordt als de schijf van vijf ingezet. Tussendoor optreden, schilderen, de schoorsteen moet roken. Een bezoekje aan een bordeel, aan vele cafés, aan oude vrienden.

Brood is onmogelijk in woorden te vatten, al doet Chabot een meer dan verdienstelijke poging. Het is gewoon een geweldig boek, een klassieker. Of je nu wel of geen fan bent van Herman Brood, dit eerste deel van de vier boeken die Chabot over hem schreef, is een prachtige schelmenroman, die iedereen zou moeten lezen.

Citaat: “Op een dag vroeg ik hem of ik pep kon krijgen. ‘Hoeveel gebruik je?’ Ik noemde een voorzichtig getal dat verre achterbleef blij met werkelijke inname. ‘Dat kan niet’, zei-ie. ‘Dan had je allang dood moeten zijn.’ Sindsdien schrijft hij mijn receptjes. ‘Ik heb het getroffen met hem’, concludeert Herman. ‘Ik heb hem nu al jaren als arts. Hij heeft me nog nooit aangeraakt.’ “ (p.32)

Nummer: 16-006
Titel: Broodje gezond
Auteur: Bart Chabot
Taal: Nederlands
Jaar: 1996
# Pagina’s: 454 (1611)
Categorie: Biografie
ISBN: 90-388-1393-7

Broodje gezond:
Goodreads
Boeklog
Trouw
Scholieren.com

Chabot:
Wikipedia
McPain
Broodje Halfom
Brood en Spelen
Broodje Springlevend
Zand erover

Brood:
Wikipedia
My obituary
Zoon van alle moeders