Tags

, , , , , ,

16-002Willem Vissers – Voetbal is liefde

Al een aantal jaar is hij een van mijn favoriete voetbaljournalisten. Toen deze tweet mij zijn laatste boek opleverde, was ik blij. Een oud boek van hem tegenkomen op een boekenmarkt voor het goede doel is dan ook een een-tweetje om in voetbaltermen te blijven.

Voetbal is liefde doet precies wat het beloofd. Vissers betuigt de liefde aan zijn favoriete sport. Hij doet dat in een aantal prachtige verhalen, onderbroken door wat statistieken over de WK’s die hij bewust beleefde, van 1974 tot en met 2006. Die laatste toevoegingen heb ik niet echt begrepen. De toegevoegde waarde van deze bladzijden zie ik niet. Juist zijn verhalen, waarin hij lyrisch kan vertellen over Afrikaanse voetballers, vertederd kan uitweiden over zijn held Piet de Visser of prachtig beschrijft waarom Clarence Seedorf een sieraad is voor de sport, maken dat Vissers een onmisbare factor in de Nederlandse voetbalwereld is geworden. Daarom wil ik dit boek lezen, zijn columns, zijn artikelen in de Volkskrant, zijn tweets. Niet om te lezen wie de uitblinkers waren in 1994.

Gelukkig zijn de verhalen de bulk van het boek en leest het heerlijk weg, ook jaren later.

Citaat: “Een paar dagen later ontvangt het Nederlands elftal in Eindhoven het voetballandje Estland, in een verder loos duel om de vervlogen kwalificatie. Je verwacht op zijn minst volkswoede. Een fluitconcert, een leeg stadion. Reuring. Maar nee: een orkestje speelt hoempapamuziek. Klaroengeschal. De polonaise trekt langs de tribunes. De oranje Sinterklaas is gewoon gekomen, in zijn eeuwige lollige bui. Het publiek doet net of het onwetend is van de uitschakeling en bezingt het kleine café aan de haven.” (p.59)

Nummer: 16-002
Titel: Voetbal is liefde
Auteur: Willem Vissers
Taal: Nederlands
Jaar: 2010
# Pagina’s: 176 (288)
Categorie: Voetbal
ISBN: 978-90-204-2015-9

Meer:
Pingelaars en pegels
Twitter
Wikipedia