Tags

, , , ,

Nummer  140
Artiest  Les Negresses Vertes
Titel  Zobi la mouche
Jaar  1989
Wikipedia  Zobi la mouche
Website  RFI Musique
Tekst  Public Ados

Januari 1995, we hadden net de cursus reisbegeleiding afgerond en we vierden het door naar Paradiso te gaan. Haar Frans was beter dan haar Nederlands, ze had jaren in Afrika gewoond. Het concert van de groene negers was een mooi afscheid. Pas toen realiseerde ik me dat het bandje dat ik zo nu en dan hoorde de jaren ervoor eigenlijk een geweldige band was. Het was onmogelijk stil te blijven staan. Het was Mano Negra, maar dan zonder de rockgitaren. Het was folk, world, punk, alles door elkaar. En de hele zaal genoot. Een prachtig concert.

Hun zanger was een paar jaar ervoor aan een overdosis overleden, het was de band niet af te zien. Vol plezier en energie speelden ze Paradiso plat. Wat een geweldige band. De platen en CD’s zijn leuk, maar live is de band een echte belevenis.

Vele goede nummers zou ik kunnen kiezen, ik hou het toch maar bij het eerste nummer dat ik van ze hoorde. Dat verhaal over die vlieg. Die vlieg met een naam. Zobi.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify en Deezer.