Tags

, , ,

Nummer  141
Artiest  Paolo Conte
Titel  Max
Jaar  1987
Wikipedia  Paolo Conte
Website  Official site
Tekst  Lyric Wikia

Engels is de taal die je wil leren als kind. Alles wat goed, groot en mooi is komt uit Engeland of eventueel uit de Verenigde Staten. Popmuziek leent zich daar natuurlijk perfect voor. Pas als je wat ouder wordt, realiseer je je dat er veel meer talen zijn. Dat ook andere talen de moeite zijn.

Ook je muzieksmaak ontwikkelt zich. Niet elk lied hoort hard of snel te zijn. Sterker nog, er is veel meer muziek dan popmuziek. En dan is er ineens dat ene lied, van een zanger die meer praat dan zingt, wiens muziek jazzy klinkt, maar ook klassiek zou kunnen zijn. Maar eigenlijk is het ook gewoon pop.

Paolo Conte was een ontdekking als tiener. Geen idee waarom, maar het sprak me al snel aan. Dat brommende stemmetje, die taal die mooi klonk, al had ik geen idee. Twee jaar Latijn met dalend succes is niet genoeg om Italiaans te begrijpen. Maar die oude man aan zijn piano was geweldig, dat had ik wel door. En Max was helemaal te gek. Die single moest ik hebben. Meerdere bandjes en cd’s volgden. Ik heb al eens geschreven over Bartali, de ode aan de wielerheld door Paolo Conte. Voor deze lijst kies ik toch voor Max. Zijn vriend is overleden en hij schrijf er een lied voor. Simpel maar treffend. Het raakt me. Wat kun je meer van een nummer vragen?

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify en Deezer.

