Tags

, , , ,

Nummer  143
Artiest  Snevo’s
Titel  Evert Jan
Jaar  2005
Wikipedia  Snevo’s
Website  Snevos.nl
Tekst  Muzikum

Voor vele fans was de aankondiging dat de Kecks er mee zouden ophouden een flinke schok. Waarschijnlijk was de klap nog groter voor de bassist Theo Vogelaars. De publieksfavoriet had zijn leven gegeven aan de band en zag ineens de zanger vertrekken. Wat nu?

Hij bedacht een nieuwe band, belde Fred Kienhuis, ooit zanger van de Jack of Hearts, regelde een drummer en begon opnieuw. De Snelle Vogels werden Snevo’s. In de tuin van Theo stond een studio, zijn investering van het geld dat uit de Kecks kwam. Ze namen een CD op en traden een paar keer op. De CD was geweldig, maar ondanks dat, was de band geen lang leven gegund.

In 2002 mocht ik hem interviewen voor CycloSim, de wielerwebsite van Peter. Hij vertelde veel meer dan ik kon opschrijven. Hij stuurde ook al snel de eerste demo van zijn nieuwe band. De CD kocht ik blindelings. Nog steeds draai ik die regelmatig. Simpele recht toe recht aan rock, grappige en soms diepe teksten, er zat potentie in, helaas volgde er niets meer na die enkele CD.

Het mooiste nummer is Evert Jan, niet te vinden op het internet, dus zelf maar even op YouTube geplaatst. Het watermerk kreeg ik niet weg, tenzij ik bijna 50 euri wilde schokken voor software die ik bijna niet zou gebruiken. De foto’s zijn van me zelf.

Een van de mooiste regels in de Nederlandstalige popmuziek komt uit dit nummer, over de nieuwe vriend van de ex. ‘Hij heeft geld, ambitie en minder dorst dan ik’. Schitterend. Ook het refrein klopt: hij blijft een eikel!

Benieuwd hoe het met Theo gaat tegenwoordig.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify en Deezer.