Tags

, ,

Nummer  144
Artiest  Queensrÿche
Titel  Silent Lucidity
Jaar  1990
Wikipedia  Silent Lucidity
Website  Queensryche official
Tekst  Lyrics Freak

Midden jaren tachtig mocht ik wel eens meedoen met een voetbalelftal met ietwat oudere spelers. Dus na mijn wedstrijd in C1 nog op de bank bij B1, later hetzelfde als B-speler bij A1. Die jongens zijn groter. Verder. Sterker. Niet perse betere voetballers, maar indrukwekkend genoeg voor de niet zo stoere tiener die ik was. Zij luisterden naar hardrock. Ik was nog druk bezig mijn eigen smaak te ontwikkelen, dus leende ik ook de elpees bij de bieb waar zij naar luisterden. Scorpions, Iron Maiden, Yngwie Malmsteen, als het maar herrie was. Ik herkende dat de Scorpions beter waren als ze langzame nummers spelen, dat Malmsteen geweldig gitaar kon spelen (snel), maar dat je er ook niet langer dan een half uurtje naar moest luisteren.

Mijn favoriete band in dit genre werd Queensrÿche. Voor mijn gevoel zat er net iets meer muzikaliteit in, was het meer dan harde muziek. Hun albums The Warning en vooral Rage for Order zaten regelmatig in mijn walkman. De cover Gonna get close to you vond ik geweldig.

Maar ook bij deze band, als bij vele rockbands, bleek een ballad uiteindelijk het sterkste nummer. Voor velen is de band een one hit wonder, meer dan dit nummer kent men niet. Jammer, de band is veel meer dan hun grootste hit. Maar ja, dat nummer is dan ook wel erg mooi.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify en Deezer.