Tags

, , , , ,

15-061Remco Campert – Tot zoens

Eind jaren tachtig zag ik Campert in het theater, samen met Jan Mulder. Het voorlezen van zijn eigen verhalen kon hij geweldig. Nu nog, bijna dertig jaar later, hoor ik hem in mijn hoofd bij een aantal van de verhalen die ik in deze bundel tegenkwam. Net als Deelder, Dorrestijn en Finkers is Campert dus dermate kenmerkend dat je geheugen een extra dimensie geeft aan het verhaal.

Mijn bewondering voor de schrijver is sindsdien alleen maar gegroeid. Ondertussen publiceert hij al zeven decennia lang prachtige boeken, vooral zijn korte verhalen zijn mijn favoriet, ook al lees ik zijn columns, poëzie en novellen natuurlijk ook met plezier.

Tot zoens is het titelverhaal van deze bundel uit 1986. Hoe hoort een Spanjaard een Nederlander die graag zijn best doet en in zijn beste Spaans een postzegel wil kopen. Prachtige spraakverwarring, de stem van Campert maakt het verhaal af. Vele prachtige korte verhalen in deze bundeling, van een kleine nietszeggende situatie, weet Campert een hilarische gebeurtenis te maken. Van een simpele opmerking een heel verhaal.

Citaat: “Ik was een van de eersten die met een paraplu liep in Nederland. Toen werd dat nog beschouwd als aanstellerij. Iets voor weke types en Italianen. Net als achter een kinderwagen lopen als man. Daar werd je nog voor nageroepen.” (p.117)

Nummer: 15-061
Titel: Tot zoens
Auteur: Remco Campert
Taal: Nederlands
Jaar: 1986
# Pagina’s: 160 (12793)
Categorie: Fictie
ISBN: 90-234-2331-3

Meer:
Wikipedia
DBNL
Koninklijke Bibliotheek
Boeklog

Meer Campert op Gerbie.nl:
CaMu 1998
De familie Kneupma
Camu 1996
Een geschenk uit de hemel
CaMu 2000
Een ellendige nietsnut
CaMu 2002
Een liefde in Parijs
Hotel du Nord

Titelverhaal lezen?
Remco Campert – Tot zoens

Themaweek 6. Herlezen