Tags

, , ,

ChauvinismeNog niet zo lang geleden werden een heleboel mensen in mijn woonplaats erg enthousiast omdat een inwoner van mijn dorp een paar pijlen op de juiste plek van een bord wist te gooien. Ik begreep hier helemaal niets van. Ik ken de goede man niet, heb hem nooit gesproken, vind hem niet bijzonder sympathiek maar zou toch blij moeten zijn omdat hij ooit een huis kocht een kilometer hiervandaan. Hem interesseert het in ieder geval niets, hij heeft zich niet eens aan zijn buren voorgesteld.

Zo kan ik ook niet enthousiast worden van een stadion vol fans van het Nederlands elftal. Veelal geen voetballiefhebbers, maar wel de ander opleggen dat hij moet zingen, deinen en waven. Alleen omdat we allemaal dezelfde voorpagina van ons paspoort hebben.

Vaak gaat het hierbij om sportwedstrijden. Ik vind Davis sympathiek, Kramer niet. Bolt wel en Schippers ook. Ik ben fan van Bob de Jong, maar heb niets met Verweij. Ik zie Messi graag spelen, Ronaldo niet. Vind Vermeer een goede keeper, maar heb niets met zijn club. Vind Bayern ook geen sympathieke club, maar vind wel dat Guardiola ze leuk laat voetballen. Maar kan tegelijkertijd noch Muller, noch Robben uitstaan. Heeft allemaal niets met chauvinisme te maken.

Het is het voorportaal van ‘geen azc’, ‘daar moet een piemel in’ en ‘eigen volk eerst’. Het is hetzelfde als niet doneren aan het glazen huis omdat er in Nederland mensen naar de voedselbank moeten. Maar ondertussen ook die voedselbank niet helpen. Ik vind dat allemaal nare mensen. Ik heb geen hekel aan mijn geboortegrond, maar denk dat de plek van de wieg nooit bepalend mag zijn voor je houding ten opzichte van die persoon.

Daarom krijgt chauvinisme van mij een enkele ster. Omdat ik er stiekem toch ook wel weer een beetje trots op ben dat ik een Tukker ben.

logorecensieprins

Themaweek 5. De Recensieprins