Tags

, ,

logo correspondentSinds een jaar of twee bestaat deze site. Duidelijk een product van de technologie. Aanvoelen wat de tijdgeest vraagt. Via crowdfunding en lidmaatschappen bedruipen ze zich zelf. Een decennium geleden kon niemand vermoeden dat dit de toekomst van de journalistiek is. Ik ben er van overtuigd dat dat zo is. Kranten fuseren en gaan zonder uitzondering naar lagere oplages. Weekbladen worden maandbladen. Tijdschriften verdwijnen. Ons leven zal zich meer en meer via internet gaan afspelen.

Wat kom je dan tegen op de Correspondent? Vele interessante, diepgaande, goed gedocumenteerde opinieartikelen. Geschreven door opinieleiders en journalisten die eer willen van hun werk. Artikelen die je niet ‘snel even tussendoor’ leest. De leestijd staat er zelfs boven. Diepgang in een vluchtige tijd.

Ben ik lid? Nee. Ik heb me geabonneerd op een nieuwsbrief en krijg een artikel per week in de mail. Daarnaast worden er soms artikelen gedeeld door een correspondent of abonnees via Twitter of Facebook. Dus lees ik graag die paar artikelen per week.

Meteen is de valkuil zichtbaar. Als er gratis al genoeg beschikbaar is om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen, is er geen incentive meer om zelf lid te worden. Dus ook al heb ik sympathie voor het initiatief, 6 euri per maand vind ik een behoorlijk bedrag. Niet voor wat je krijgt, wel voor wat je er uiteindelijk zelf uithaalt. Het lijkt op dat sportschoolabonnement dat velen hebben. Voor een paar tientjes mag je elke avond meedoen aan lessen, gebruik maken van allerlei apparatuur en krijg je goed advies. Maar als je er maar eens per kwartaal gebruik van maakt, is het nog steeds duur.

Misschien een idee: de optie vrije gift bij de gratis artikelen. Dus niet meteen een lidmaatschap, maar gewoon de mogelijkheid te doneren. Alle beetjes helpen. Want het zou zonde zijn als een prachtige site als dit zou verdwijnen.

Vier sterren voor het idee en de kwaliteit van het gebodene, twee voor het verdienmodel.

logorecensieprins

Themaweek 5. De Recensieprins