Tags

,

tarievenSinds de invoering van de OV-chipkaart, een idee waar ik in principe voor ben, erger ik me steeds vaker aan wat er allemaal mis is in OV-land. Een themaweek vol ergernissen.

Waarom het kan, weet ik niet, maar verschillende aanbieders hanteren verschillende tarieven. Dus voor de ene trein betaal je meer dan voor de andere. Onlangs reisde ik richting Apeldoorn. De eerste 24 minuten kostte meer dan 6 euro, terwijl de daaropvolgende 21 minuten iets meer dan de helft daarvan moest kosten. Snapt u het? Ik niet. De onwil van de vervoersmaatschappijen en de onmacht van de overheid zorgt er voor dat de tarieven onduidelijk en onoverzichtelijk zijn. Als ik incheck in plaats A en een uur later in plaats B uitstap, dan moet een computer in staat zijn te bepalen welke vervoerder welk bedrag krijgt. Daarvoor moet ik niet tig keer langs een sensorpaal lopen op het perron. Dat is lak hebben aan de klanten.

Voorheen mocht ik met een kortingkaart iemand meenemen voor dezelfde korting. Tegenwoordig moet degene die van mijn kortingkaart wil profiteren dit doen via een eigen OV-chipkaart en het automaat. Een incidentele reiziger kan dit dus niet. Een los kaartje met korting bestaat niet meer. Waarom niet?