Tags

,

ANP-geldkist-vooruitgang-518x210Sinds de invoering van de OV-chipkaart, een idee waar ik in principe voor ben, erger ik me steeds vaker aan wat er allemaal mis is in OV-land. Een themaweek vol ergernissen.

Door de automatische incasso ben ik kredietverlener van het systeem. Ik moet een persoonlijk OV-chipkaart hebben, omdat ik soms voor mijn werk reis, maar moet dan ook accepteren dat het systeem 50 euro van mijn rekening trekt, ook al is dat niet eens nodig voor de bewuste reis. Zelfs al staat er genoeg saldo op voor de reis dik maak, dan nog gaat er eerst een bedrag van de kaart af, pas bij het uitchecken kijkt het systeem of het nodig was. Hierdoor staat er soms ruim meer dan 50 euro op de kaart, terwijl ik de kaart niet gebruik. Indirect ben ik dus het OV aan het voorfinancieren. Ik betaal vooruit voor diensten waarvan ik nog niet weet wanneer ik ze zal gebruiken.

Ik krijg geen rentevergoeding voor de voorfinanciering, sterker nog, als ik te lang wacht ben ik het bedrag gewoon kwijt. Geld terugvragen van een OV-kaart die niet op naam staat is ook weer bewust omslachtig gemaakt.