Tags

, , , , , ,

15-057Diversen – Voetbalavonturiers

Weer een fout van mij. Hier had ik in moeten staan. Hiervoor had ik even wat moeite moeten doen. In Wageningen vertelde Tom Bodde me waar hij mee bezig was en het leek me meteen een leuk idee. En toch heb ik de deadline gemist. Niet een klein beetje, maar ruim. Dom van me, want dit had me een mooi boek geleken om tussen te staan. 31 verhalen van mensen die ergens op deze aardkloot een voetbalwedstrijd hebben bezocht. Groundhoppers vooral. Daar heb ik een hele map van vol staan op mijn harde schijf.

Maar goed, niet gestuurd, kan ik er ook niet tussen staan. Op weg naar mijn eigen boek dan maar, iets wat ik toch al van plan was. Maar omdat ik meerdere auteurs uit het boek ondertussen heb leren kennen, heb ik de moeite genomen om naar de boekpresentatie te gaan. Geen straf, een mooi middagje voetbal met andere liefhebbers. Een aantal schrijvers gesproken, een aantal leren kennen, prachtig entourage (veld van AGOVV) en daarna de kans een nieuw voetbalboek aan mijn collectie toe te voegen. En dan ook nog meerdere handtekeningen van schrijvers in mijn exemplaar kunnen laten zetten.

12246857_721790167927203_2042794942722658474_nMarcel Stephan past een oud verhaal aan, al doet hij dat wel erg goed. Wouter Schollema zit in de kou in York, een wedstrijd op een wat lager niveau dan de meeste voetbaltoeristen pakken. Hij vermaakte zich prima, al lag dat niet aan het voetbal. Dit is vaak ook een kenmerk van de verhalen. Het gaat vooral om de beleving, minder om het spelletje zelf. Al is het wel leuk om te lezen dat de classico in Buenos Aires twee keer werd bijgewoond. Maar terwijl Jelbrig Rijpkema de sfeer gezellig vond en de fans allemaal door elkaar zag lopen, beleefde Martin Kosters een ietwat grimmigere versie. Ik heb iets meer vertrouwen in zijn versie dan de hare. Al was het maar omdat zij niet eens de uitslag kon vertellen na de wedstrijd.

Martijn Mureau en Joost van Gisbergen doen net als ondergetekende: onderweg kijken of ze ergens een wedstrijdje kan meepikken, dan kom je op de mooiste plekken. In hun geval Tibet en Nicaragua, ik ben jaloers. Ook erg mooi is de uitwedstrijd van Tobias Müller, met zijn vrienden vanuit Freiburg naar München. Het Aldi-ticket zou in Nederland ook ingevoerd moeten worden. Dave Vanderheijden kwam er in Istanbul achter dat de zwarte markt een geheel eigen leven heeft, met prijzen die voor een doorsnee fan niet te betalen zijn. Ook herkenbaar.

Al met al vele mooie verhalen, leuk om even snel tussendoor te lezen. Of om mee te leven, mee te fantaseren.

Citaat: “En wij dachten dat alles al meegemaakt hadden… Onze auto stond op een filmset. Een filmset! Overal camera’s en cameramensen. Mannen op paarden. Dit moest een droom zijn. Snel liepen we op onze auto af, zagen iedereen omkijken, stapten in, startten de motor en reden met een bloedgang van het parkeerterrein af.” (p.182)

Nummer: 15-057
Titel: Voetbalavonturiers
Auteur: Diversen
Taal: Nederlands
Jaar: 2015
# Pagina’s: 223 (12016)
Categorie: Voetbal
ISBN: 978-90-81662-09-3

Meer:
Groundhopper.nl
Facebook
Tom Bodde – Confetti, bier en staanplaatsen

Themaweek 2. Voetbalboeken

