Tags

, , , , ,

Nummer  145
Artiest  Cheb Khaled
Titel  Aïcha
Jaar  1996
Wikipedia  Aïcha
Website  Khaled le site
Tekst  Lyricsmode

Toen ik eind jaren tachtig op kamers ging, kende ik de wereld nog nauwelijks. Weliswaar was ik her en der op vakantie geweest, maar een andere cultuur kende ik eigenlijk niet. Dan is Twente een beschermde omgeving.

Na de Friese cultuur en Amsterdam, kwamen mijn buitenlandse jaren. En dan pas begrijp je hoe groot de wereld is. Ook al kon ik zonder problemen communiceren met mijn Duitse, Engels of anderstalige collegae, pas toen ik echt met ze sprak, opende mijn wereld zich.

Dus werd ik in Frankrijk geconfronteerd met een Algerijnse zanger die in heel Noord Afrika al een grootheid bleek te zijn. Deze zanger combineerde de traditionele Raï met moderne westerse invloeden. Zijn muziek werd door heel Europa gedraaid, dit nummer werd een wereldhit. Veel wereldhits staan er niet in deze lijst, maar het liefdesliedje van de Algerijn hoort er gewoon in thuis.

Of de naam bewust gekozen is of dat er een link is met Aïsja, de derde vrouw van Mohammed, die op zeven-jarige leeftijd met de profeet trouwde, is mij niet bekend.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify en Deezer.

