Tags

, , , ,

Nummer  147
Artiest  The Velvet Underground
Titel  The gift
Jaar  1968
Wikipedia  The gift
Website  Franse fansite
Tekst  Genius

Midden jaren tachtig begon ik Oor te lezen. En toen daar de beste albums aller tijden werden gekozen, stond er op 1 een band die ik nog niet kende. Van Lou Reed had ik wel eens gehoord, de band waarin hij speelde was voor mij onbekend. De man achter de schermen, Andy Warhol, was ook geen vreemde. Dus kocht ik het beroemde album met de banaan. Prachtig. Dit was pas muziek. Ook al was het dan gemaakt nog voordat ik geboren was, het was een ontdekking van jewelste.

Al lezend kwam ik er achter dat de band niet zo maar op 1 stond in die lijst. Weliswaar waren ze zelf geen commercieel succes, hun invloed mocht niet onderschat worden. Schertsend werd beweerd dat er meer bandjes zijn begonnen die door de Velvet Underground beïnvloed waren dan dat ze elpees hadden verkocht.

De twee ego’s in de band, Lou Reed en John Cale, volgden de korte periode van de Velvets op met een oeuvre om u tegen te zeggen. Geweldige platen werden afgewisseld met experimentele troep, maar zonder uitzondering bleven ze trouw aan hun muzikale waarden, een prestatie op zich.

Vele mooie nummers hadden in deze lijst kunnen staan, maar ik koos voor een verhaal. Vaak is de muziek zo goed, dat we de tekst op de koop toenemen. In dit geval is de muziek duidelijk ondergeschikt aan het verhaal. Een kort verhaal van Reed wordt opgelezen door Cale, de muziek is niet meer dan begeleiding. Er bestaan instrumentale versies van het nummer, dus de muziek afdoen als irrelevant zou niet kloppen.

Maar het draait om het verhaal over Waldo Jeffers die zichzelf in een pakket verstuurd naar de andere kant van het land, waar zijn vriendin niet weet dat hij op een goedkope en originele wijze op bezoek komt. Wat zal ze verrast zijn…

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify en Deezer.

