Tags

, , , ,

bron: taringa.net

bron: taringa.net

Soms speel ik even in op de actualiteit. Topografie is daar een heerlijk vak voor. Elke bezienswaardigheid heeft een verhaal, elke foto kan de aanleiding zijn voor een zijstapje. Haalt de druk even van de ketel, even rust voor de fanatieke meeschrijver.

Dat er in Brussel werd gezocht naar een van de daders in Parijs wist ze niet. De klas keek verbaasd naar haar. Onder welke steen had ze gelegen? Ze las geen krant, verklaarde ze. Hoe had ze dat kunnen weten? Televisie, radio, social media, de antwoorden lagen voor de hand. We wist het niet. Maar ze wist wel wat er in Syrië aan de hand was. Ik gaf haar twee minuten, door ervaring wijs geworden.

Letterlijk kan ik het niet navertellen, de woordenstroom kwam snel. Maar het kwam op het volgende neer. Turkije en de Verenigde Staten hadden samen IS bedacht en opgezet, die voerden oorlog om de wereld te destabiliseren, te beginnen in het Midden Oosten en slechts de Russen deden er wat aan. De hele wereld, Europa en de VS voorop waren lafaards en schijterds, maar de enige wereldleider die nog respect verdiende was Putin, dat was tenminste een echte kerel.

Heel even wilde ik er op in gaan, maar ik wist niet waar ik moest beginnen. Een deel van haar betoog geloof ik zelfs, maar het hele wereldbeeld wat spreekt uit deze tirade, is mij compleet vreemd. Ik heb geen zin om een discussie te voeren. Niet nu. Niet hier. Niet, wetende dat het een eindeloze wordt. Verder met de les.