Tags

, , ,

Nummer  148
Artiest  Talking Heads
Titel  Once in a lifetime
Jaar  1981/1985
Wikipedia  Once in a lifetime
Website  Official website
Tekst  Lyricsfreak

Ook voor deze band ben ik te jong. Ik heb ze niet zien opkomen, niet zien groeien. Dit nummer greep mijn aandacht, de bijbehorende film was mooi. Een concertfilm (Stop making sense), bijzonder in die tijd. Toen pas had ik door dat het de tweede keer was dat het nummer werd uitgebracht. David Byrne was de drijvende kracht achter de band. Langzaam maar zeker haalde ik mijn achterstand in. Jaren later nog kreeg ik elpees van de band, toen een toenmalige collega zijn collectie in de vuilnisbak wilde gooien.

Byrne is een multitalent. Niet alleen een goede zanger, zeker ook een originele denker, wat in zijn muziek terugkeert. Daarnaast is hij een niet onverdienstelijk schrijver (Bicycle diaries). Hij stopte met de Talking Heads toen hij het niet vernieuwend genoeg vond. Het grote succes bleef uit, al waren de laatste albums een stuk populairder (niet perse beter) dan de eerste albums. Byrne ging op zoek naar wat nieuws. Hij schreef prachtige nummers, zijn Road to nowhere is me tijdens vele reizen door het hoofd gegaan, als ik weer ergens een vergelijkbare weg voor me zag als in hun clip.

Wat mij betreft hoort Stop making sense bij de albums die elke liefhebber in zijn kast moet hebben staan. Of in zijn Spotify playlist tegenwoordig. Muziekgeschiedenis. Pure klasse. Met vele nummers die ook deze lijst hadden kunnen halen, zoals Psycho killer, Burning down the house, Slippery people en Take me to the river. Het is Once in a lifetime geworden. Same as it ever was…

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify en Deezer.