Tags

, , , , ,

Nummer  149
Artiest  MC Solaar
Titel  Qui seme le vente, recolte le tempo
Jaar  1991
Wikipedia  Qui seme le vent recolte le tempo
Website  RFI Music
Tekst  Paroles

Reizen is goed voor de mens. Geconfronteerd worden met andere culturen, andere talen, andere denkwijzen, maakt een mens rijker. Tijdens mijn tweede seizoen in Frankrijk, zomer 1995, was het een Engelse collega die me wees op de Franse rapper MC Solaar. Een geboren Senegalees, die rapte in zijn eigen taal. Tot dat moment was ik er van overtuigd dat rap in het Engels hoorde. Goed, de Osdorp Posse deed het best grappig in het Nederlands, maar de automatische associatie is toch de straattaal van de buitenweken van New York, Detroit en Los Angeles.

Tot ik dus op aanraden van Kevin een CD kocht van MC Solaar. Dit klonk geweldig. Frans bleek een taal die ook heel goed past bij de rapmuziek. Niet dat ik het kon volgen, niet dat ik zijn boodschap begreep, maar ik had wel door dat het klopte. Het was geloofwaardig, geen pose, geen marketingtruc.

MC Solaar kwam ik ook nog tegen bij Guru’s jazzmattaz (volgt later in deze lijst), waaruit bleek dat het geen verkeerde keuze was om een aantal CD’s van de Franse masterrapper te hebben aangeschaft. Vier van de eerste vijf staan in mijn kast. Na nummer zeven hield het ineens op. De website van de zanger is opgeheven. Het spoor loopt dood. Na 2007 heeft hij zich teruggetrokken uit de muziekwereld, zo lijkt het. Jammer. Maar er is genoeg moois om naar te luisteren.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify en Deezer.