Tags

, , ,

Nummer  151
Artiest  Specials
Titel  Too much too young
Jaar  1980
Wikipedia  Too much too young
Website  Official website
Tekst  Genius

Ruim twintig jaar nadat het nummer uitkwam, luisterde ik in de auto naar the Specials. Ik had nog niet zo lang een auto, besloot dus om al mijn cassettebandjes (ruim 700) op volgorde te beluisteren. Thuis draaide ik vooral cd’s. Op de dag dat ik naar ‘the best of The Specials’ luisterde ging ik bij een collega langs, ze woonde vlak bij het stageadres waar ik net was geweest. Ze moest haar zoon ophalen, maar had geen auto op dat moment. Dus hielp ik haar.

En dus zitten we een kwartier later te luisteren naar ‘Too much too young’. “Now you’re married with a kid when you could be having fun with me”. Haar zoon is tweetalig opgevoed, die moet de stilte hebben opgevangen die er in de auto viel. De stilte die er voor zorgde dat we de tekst alleen maar beter konden horen.

Vreemde situatie. Toeval.

The Specials was een van de beste bands die bekend werd in een golf van Ska-bands, eind jaren zeventig. De Caribische invloeden op de working class van de Britse steden zorgden voor een geweldige mix van muziek, goede samengestelde bandjes, meerdere stijlen, maar altijd dat verslavende skaritme er dwars doorheen. The Specials hebben de tand des tijds overleefd. De muziek doet het nog altijd goed. Ze treden ook weer op. Niet alleen op ouwelullenfestivals, maar ook elders. De muziek is tijdloos.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify en Deezer.