Tags

, , , , ,

15-028JD Robb – Bij nacht vermoord

Ze heet eigenlijk Nora Roberts. Onder die naam schijnt ze bestsellers te schrijven. Ik had er nog nooit van gehoord, ik gok niet mijn genre. Politieromans schrijft ze dus onder een andere naam. Eve Dallas is haar heldin. Niet een boek dat ik zo maar op zou pakken, maar als E-boek was het een mooie back-up. Ik had verder niets te lezen, dus begon ik maar aan dit verhaal.

Het duurde even voor ik doorhad dat het verhaal zich afspeelt in de toekomst, dat Eve Dallas in 2058 leeft. Verder is er niet zo veel anders dan bij de meeste politieromans. Ze heeft een favoriete tegenstander, David Palmer, een crimineel met een Hannibal Lecter-achtige intelligentie. En omdat zij er voor zorgde dat hij achter tralies kwam te zitten, is hij nu na zijn ontsnapping op zoek naar Eve. Hij wil haar raken. Dus vermoordt hij mensen uit haar omgeving. Het moet op een confrontatie aankomen. Op oudejaarsavond is het zover.

Na het verhaal, dat verrassend kort was, kwam ik ook nog een preview tegen van een ander boek van haar. En dat was weer verrassend lang voor een proeflezer. Bijna een kwart boek. En dan ineens afkappen. Het zal wel aan mij liggen, maar daar begrijp ik dan helemaal niets van.

Soms heb je niet veel keuze in het leven. Lezen moet, lezen zal. Dus lees je soms een boek dat je niet snel had gekozen als er keus was geweest. Dit was er een. Maar voor de beperkte keus, vind ik het wel grappig. Niet dat ik denk dat ik vaker iets van haar zal lezen. Je kunt ook overdrijven.

Citaat: “Dat is toch wat je wilt? Mij achter de tralies zetten zoals ik bij jou heb gedaan? Je zit er al drie jaar aan te denken. Je hebt het gepland, ernaar toegewerkt, het stukje bij beetje uitgewerkt. En deze keer heb je het verdomd slim aangepakt. Laat haar gaan, Dave. Zij was slechts lokaas, je hebt haar gebruikt om mij hier te krijgen” (p.331/401)

Nummer: 15-028
Titel: Bij nacht vermoord (Midnight in Death)
Auteur: JD Robb
Taal: Nederlands (Engels)
Jaar: 2014 (orig. 1998)
# Pagina’s: 131 (4949)
Categorie: Thriller
ISBN: 978-94-6023-941-0

Meer:
De Leesfabriek
gratis-boek.nl
JDRobb.nl
Midnight in Death (WikiPedia)
Nora Roberts (WikiPedia)