Tags

, , , , , ,

15-019Mikhail Bulgakov – The Master and Margarita

Het moment dat ik het boek uit handen gaf, weet ik me nog precies te herinneren. In Australië, geruild met een ander boek voor een cassettebandje van Alanis Morrissette. Een rugzak zit snel vol, niet elk boek dat je uit hebt, kun je mee blijven zeulen. Maar het kostte me moeite, dat weet ik nog precies.

Herlezen dus, veertien jaar later. Dit maal digitaal. En weer maakte het boek indruk. Al is het moeilijk uit te leggen waarom. Het verhaal is niet zo heel moeilijk. Een drietal gasten weet in korte tijd heel Moskou op de kop te zetten. De kranten staan er vol van, de mensen praten over niets anders, het drietal kan dingen die anderen niet kunnen. Illusionisten, artiesten of is het toch de duivel zelf die langskwam?

Maar het boek is veel meer dan een mooi verhaal. Er wordt continu gespeeld met dimensies, tijd en ruimte. Normaal ben ik niet echt een fan van dit soort verhalen, maar het is zo goed geschreven, zo realistisch, tegelijkertijd zo absurd, dit moest ik blijven lezen, ook de tweede keer. Een verhaal over leven en dood, over de aard van de hoofdstedelingen, over de Russen, geen wonder dat dit boek verboden werd in de Sovjet Unie. Ook al is het geen moment rechtstreeks, politiek zit stiekem tussendoor verweven in allerlei gebeurtenissen.

Bulgakov heeft een prachtig boek geschreven, helaas heeft hij zelf het succes ervan niet meegemaakt. Een klassieker.

Citaat: “Oh, don’t remind me of that Azazello, I was so stupid then. But you can’t really blame me – one doesn’t meet the devil every day!” (p.1184/1272)

Nummer: 15-019
Titel: The Master and Margarita
Auteur: Mikhail Bulgakov
Taal: Engels (Russian)
Jaar: 1966
# Pagina’s: 360 (3598)
Categorie: Literatuur
ISBN: 0-6797-6080-6

Meer:
Fansite (extreem veel info)
Goodreads
Wikipedia
Almaclassics (hele boek als pdf)
Independent
gerbie.nl (eerste lezing)