Tags

, , ,

Nummer  152
Artiest  Police
Titel  Roxanne
Jaar  1978
Wikipedia  Roxanne
Website  Official site
Tekst  Metrolyrics

Drie grote namen achter elkaar, in deze lijst een uitzondering, toeval dus. Ik geloof niet dat ik als achtjarig jongetje al wist wat het rode lichtje in dit liedje betekende. Toch vond ik het toen al een goed nummer. En waar de BeeGees, Andre van Duin, Normaal en de soundtrack van Grease allemaal leuk waren voor het jochie dat ik was, heeft de band van Sting de schifting wel overleefd.

Helaas heb ik ze nooit live zien spelen, ze waren uit elkaar tegen de tijd dat ik concerten ging bezoeken. Als afsluiter van Werchter, het tweede grote festival dat ik bezocht, maakte Sting, met allerlei jazzmuzikanten om zich heen, veel indruk. Wat een geweldig concert. Policenummers konden ook in een geheel ander arrangement de moeite waard zijn. Niet alleen de grote hits, maar ook de wat onbekendere nummers bleken prachtig.

Roxanne overleefde alles. Sting speelt het nog altijd, lang nadat ik ben opgehouden hem te volgen. Net als bij Prince was het een aantal albums leuk, maar daarna gewoon niet meer boeiend genoeg. Het nummer is eigenlijk een aaneenschakeling van clichés. Geschreven toen hij in een slechte Parijse wijk verbleef voor een optreden van zijn toen net begonnen bandje en hij ’s avonds op straat de hoertjes zag tippelen. En bijna veertig jaar later luisteren we nog altijd naar zijn dagdroom, zijn illusie. Knap.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify en Deezer.

