Tags

, , , ,

Hij zal er geen rekening mee hebben gehouden, maar ik vind het wel een ironisch toeval dat papa is overleden tijdens de Kinderboekenweek. Papa was geen lezer, dat heb ik zeker niet van hem. Eigenlijk las hij maar twee boeken. Ik heb hem wel eens gehoord over Beekman en Beekman van Kortooms, maar de enige twee boeken in zijn leven waren Kruimeltje en Engelandvaarders.

Het verhaal van het zwerfjochie dat wees was, maar later toch een moeder bleek te hebben (“en wat voor een moeder!”) ontroerde hem. Dat die moeder hem eerst wegstopte en pas jaren later in zijn leven kwam, leverde papa onze hoon op. Wat is dat voor een mens?

Engelandvaarders las ik ook als tiener. Prachtig oorlogsverhaal. Toen ik tijdens mijn studententijd vrijwilligerswerk deed bij de Stichting Kinderboek Cultuurbezit kwam ik er achter dat dit boek ook als kinderboek werd gezien. Eigenlijk heeft papa dus alleen maar kinderboeken gelezen. Engelandvaarders pakte hij soms uit de kast, begon ergens midden in het boek en las een aantal hoofdstukken. Daarna kon het boek soms weer jaren op de plank staan.

Toch overdrijf ik een klein beetje als ik zeg dat papa nooit las en als hij al las dat hij dan kinderboeken las. De boeken die ik heb uitgegeven, las hij allemaal.