Tags

, , , ,

Goal, april 2012

Zoals velen zullen hebben meegemaakt, krijg je van Sinterklaas wel eens iets waar je op het eerste gezicht niet zo heel erg blij mee bent. Toch doe je blij en speel je dat het cadeau precies is wat je zocht. In mijn geval een voetbalkalender. Vreemd, geen 365 blaadjes, maar de woensdag en donderdag op 1 papiertje. Bij elkaar geraapte voetbalfeitjes, kwisjes met dank aan wikipedia, wat voetbalstatistieken en je hebt een kalender.

Al op drie januari bleek dat het me toch meeviel. Het ging over Pelé. Volgens velen de beste voetballer aller tijden. In de laatste regel stond echter iets dat ik nog niet wist: “In 2007 werd hij erelid van de Duitse club 1.FC Köln.” Ik vroeg me af wat de Braziliaan ooit in de Domstad had gedaan. Maar hoe ik ook zoek via Google, ik kom er niet achter. Ik kan niet anders dan concluderen dat het een publiciteitsstunt is geweest. Pelé was blijkbaar ijdel genoeg om de titel in ontvangst te nemen, de voormalige topclub FC Köln (drie keer landskampioen, vijf keer bekerwinnaar) genereerde weer wat publiciteit, iedereen blij.

Erelid is een belangrijke titel bij een club. 22 heeft GFC er. Mooi aantal. De titel moet schaars blijven om waarde te hebben. Er moet een jarenlange toewijding aan vooraf zijn gegaan. Gelukkig heeft de Oudste Goorsche dat goed begrepen. Vooral bij jubileumfeesten werd de titel uitgedeeld. De eerste was Folkert Haanstra, vader van de legendarische filmmaker Bert. De laatste is Ate Brunnekreef, tijdens het eeuwfeest kreeg ‘Snor’ deze mooie titel.

bron: wikimedia

bron: wikimedia

Toch denk ik dat er ook voor GFC mogelijkheden liggen. Waarom zouden we niet een bekende voetballer kiezen en die erelid maken? De brutalen hebben de halve wereld. Nu is het natuurlijk zaak om een goede keuze te maken. De categorie Pelé moet je vergeten. Dus Cruijff, Messi of Maradona is jezelf overschatten. Maar het heeft ook weinig zin om Jeroen Heubach of Folkert Velten uit te kiezen. Het moet een naam zijn die iedereen kent, maar de speler in kwestie moet de titel wel accepteren.

Wesley Sneijder zou een goede kandidaat zijn. Zijn laatste wedstrijd in Nederland speelde hij tegen GFC. Maar ik betwijfel of Yolanthe haar mannetje op 7 oktober even naar Goor laat komen. Voor Huntelaar en Heitinga zal hetzelfde wel gelden. Twee andere oud-internationals speelden ooit in het tweede van FC Twente dat met moeite won van ons eerste in een bekerwedstrijd. Maar zijn Niels Oude Kamphuis en Sander Westerveld nog bekend genoeg om publiciteit te generen?

Mijn voorstel is om Edgar Davids erelid te maken. Hij heeft weer wat meer tijd, nu hij zich niet meer met Ajax hoeft bezig te houden. Lijkt me ijdel genoeg om een titel in ontvangst te willen nemen, speelde in 2007 ook mee tijdens de jubileumwedstrijd en is dus de ideale kandidaat. Mocht het je lukken, dan haal je de landelijke pers. GFC bestaat dit jaar 105 jaar. Wie heeft het mobiele nummer of mailadres? We nodigen hem gewoon uit op zeven oktober. Mag hij naast Johan Alink en Ate zitten. Goed gezelschap.

