Tags

, ,

Nummer  154
Artiest  Prince
Titel  Raspberry beret
Jaar  1985
Wikipedia  Raspberry Beret
Website  site
Tekst  Prince Official Music Store

Altijd een beetje anders dan anderen. Altijd een eigen mening. Een licht schizofrene artiest, lichtelijk gestoord. Zo goed dat je gek wordt. Of zoiets. Feit blijft dat Prince in de jaren tachtig het gezicht van de vernieuwing werd. Dat hij geweldige muziek maakte. Grote hits scoorde.

Feit is ook dat hij alles net zo eenvoudig overboord gooide door zijn naam te veranderen in een onuitspreekbaar symbool. Door met alles en iedereen ruzie te maken. Door jaren niets van zich te laten horen. En dan weer (hoe niet commercieel) met meerdere albums tegelijkertijd te komen. Het interesseerde hem niets wat de wereld van hem dacht.

Maar dan begint hij wel weer een achterhoede gevecht om zijn clips van YouTube te krijgen. Alsof dat ooit definitief zal lukken. Zelfs na deze succesvolle campagne vond ik clip zonder al te veel moeite op een andere site.

Purple Rain is het eerste nummer waar iedereen aan denkt. Ook omdat hij een gelijknamige film maakte. Omdat het zijn grootste hit is. Maar in mijn ogen zeker niet zijn beste nummer. Mijn favoriete album, met afstand, is Around the World in a Day, waar ook Raspberry Beret op staat. Leuke muziek, vernieuwend, zonder de grens te passeren van ondefinieerbare herrie, zoals op sommige andere vernieuwende albums. Leuke deuntjes, een heel album zonder zwakke nummers, een eenheid. De elpee heb ik vaak gedraaid.

In de loop der jaren ben ik hem kwijt geraakt. Het boeide allemaal niet meer zo. Een godsdienstfanaat die als kluizenaar leeft en met iedereen ruzie zoekt, het staat te ver van me af. Maar dat Prince geweldige muziek heeft gemaakt, staat als een paal boven water.

http://www.metacafe.com/embed/8305118/

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify en Deezer.