Tags

, , ,

loesje asielzoekerSteeds vaker schrik van de dingen die langskomen op internet. Vooral als het over vluchtelingen of asielzoekers gaat, lijkt het alsof nuance een vies woord is geworden. Alsof we het vervelende insecten hebben in plaats van over mensen. Sites als Nederland mijn Vaderland krijgen op Facebook tig likes voor uitspraken waarvoor Janmaat werd vervolgd. En wat nog erger is, ook van mensen waarvan ik het niet verwacht.

Waar komt dat wij-zij denken ineens vandaan? Waarom is iemand die op een bootje in de Middellandse Zee dobbert tegenwoordig een bedreiging voor zo veel mensen? Ik snap er niets van. Wat ik wel weet, is dat onwetendheid niet helpt. Zodra mensen daadwerkelijk met een vluchteling in aanraking komen, blijkt bijna altijd dat het beeld wordt bijgesteld. Dat de nuance terug is. Daarom deze week een extra themaweek. De week van de vluchteling. Want ook een asielzoeker is een mens.

De komende dagen komen een aantal voormalige vluchtelingen langs op dit blog. Ze zaten in mijn klas, net als tientallen andere leerlingen.

Themaweek Vluchteling

