Tags

, , , ,

Bloggen is een geweldige hobby. Al meer dan 15 jaar ben ik er mee bezig. Veel van wat ik schrijf, publiceer, past perfect bij een blog. Een snelle reactie op het nieuws. Een politiek gedreven stuk. Een foto met of zonder bijschrift. Mijn prijsvragen. Mijn series.

Toch zijn er ook stukken die minder geschikt zijn voor een blog. Langere verhalen. Fictie. Maar ook mijn reisimpressies. Dus is papier misschien wel een betere manier om die de wereld in te helpen.

In de zomervakantie van 2013 heb ik de tijd genomen om eens te inventariseren wat ik allemaal al had geschreven. Mijn harde schijf bekeken. Het leek me leuk om een bundel samen te stellen met reisverhalen. Al snel bleek dat ik veel te veel had. 600 pagina’s was pas het begin. Dus moest ik het beperken. Selecteren.

Dit is gelukt. Toen begon het eigenlijk pas. Want een impressie past goed op een blog, een reisverhaal moet aan meer eisen voldoen. Dus las ik al die reisimpressies nog eens door. Haalde taalfouten er uit. Herschreef sommige verhalen. En zag de rode draad. Nog een selectiemoment.

Najaar 2013 de eerste print, nogmaals controleren. Weer vele correcties. 2014 proeflezers gezocht en gevonden. Feedback gekregen. Weer aanpassen. In mijn ogen was de bundel toen klaar. Maar dan moet je op zoek naar een manier om een bundel van een computerdocument naar een echt boek te converteren. Een uitgever.

(wordt vervolgd)