Tags

, , ,

Als er een organisatie is die goed heeft begrepen dat borsten nog altijd goed zijn voor publiciteit, dan is het wel Femen. Opgericht in 2008 in de Oekraïne, trekken de dames continu aandacht voor misstanden door hun borsten te ontbloten.

Het is de perfecte manier om de pers te halen. Nog beter werkt het om een reactie van de autoriteiten uit te lokken. Waar je ook komt, de autoriteiten zijn bijna altijd mannen en veel van deze mannen hebben geen idee hoe je om moet gaan met iemand die topless protesteert. Gewend als ze zijn aan Femen arrestatieprotestacties die op zijn minst verbaal gewelddadig zijn, is de enige tegenreactie bijna altijd geweld. En zo zien we dus een jongedame van 22 met een kreet op haar borsten geschreven die naar de grond gewerkt door drie zwaar bewapende politieagenten. Elke keer weer. In vele landen.

Zeker in Noord Afrika werkt hun methode. Jongedames ter plekke hebben wat meer lef nodig om mee te doen, maar de publiciteit wordt behaald, het feminisme heeft daar nog heel wat stappen te maken. Twee jaar geleden was Amina Sboui de eerste Femen activiste in Tunesië.

femen parijsDe boodschap van Femen is niet altijd even duidelijk. Dat ze opkomen voor vrouwenrechten is duidelijk, maar het lijkt er soms op dat ze vooral die rechten elders willen aankaarten, terwijl niet eens duidelijk is of de lokale bevolking het daar mee eens is. Of ze wel daadwerkelijk bereiken wat ze hopen te bereiken. Een documentaire in 2013 beweerde zelfs dat er een man achter de organisatie zit. Of is dat ook weer een publiciteitsstunt?

 

Zomerthemaweek 3: Borsten