Tags

, , , , ,

15-014Gabriel Garcia Marquez – Crónica de una muerte anunciada

Natuurlijk wil ik 100 jaar eenzaamheid herlezen, het meesterwerk van Gabriel Garcia Marquez. Maar ook al heb ik die aangeschaft in het Spaans, ik geloof niet dat mijn taalkennis goed genoeg is voor die klassieker. Een dunnetje dus maar, tijdens mijn korte bezoek aan Spanje dit voorjaar. Ik herinner me dit als een van de mooiere korte verhalen.

Eigenlijk begint het boek meteen met de mededeling dat Santiago Nasar vermoord wordt. De titel geeft het natuurlijk ook aan. Vlak daarna al heb ik een probleem. De tweede bladzijde ontbreekt. Ooit schafte ik een illegale kopie aan. In Nederland zijn we dat niet gewend, zeker niet voor de tijd van het E-book. Maar zoals je muziek ook illegaal kunt aanschaffen, eerst als bandje of cd, later door het te downloaden, zo werd in Latijns Amerika literatuur ook illegaal verspreid. En ik heb dat niet doorgehad.

Een bladzijde minder, wat tikfouten, het ziet er uit alsof het boek met de eerste scansoftware begin jaren negentig is ingescand en geprint. Al op blz. 24 weten we dat de broers Vicario de daders zijn. Het beeld is al duidelijk. Wat het boek zo knapt maakt, is dat je blijft lezen omdat je wil weten waarom. Wat er aan vooraf ging, hoe anderen er tegenaan kijken.

GGM is een journalist die schrijver werd. In dit boek is dat goed te merken. Hij schrijft met cliffhangers, hij weet precies hoe hij het verhaal moet vertellen. In welke volgorde de getuigen aan het woord gelaten moeten worden, welke gebeurtenissen wanneer bekend mogen worden.

Daardoor leest het boek als een trein. Is een enkele moord, normaal een hoekje in de krant, genoeg aanleiding voor een heel boek, is een slaapdorpje ineens onderwerp van een roman.

Citaat: “Contó que sus amigas la habían adiestrado para que emborrachara al esposo en la cama hasta perdiera el sentido, que aparentara más vergüenza de la que sintiera para que él apagara la luz, que se hiciera un lavado drástico de aguas de alumbre para fingir la virginidad, y que marnchara la sábana con mercurio cromo para que pudiera exhibirla al día siguiente en su patio de recién casada.” (p.118/119)

Nummer: 15-014
Titel: Crónica de una muerte anunciada
Auteur: Gabriel Garcia Marquez
Taal: Spaans
Jaar: 1981
# Pagina’s: 156 (2484)
Categorie: Literatuur
ISBN: nvt

Meer:
hele boek als pdf
wikipedia
IMDB (film)
YouTube (hele film)
Scholieren punt com (boekverslagen)

Meer GGM op gerbie.nl:
Liefde in tijden van cholera
Memorias de mis putas tristes
Vivir para contarla
Doce cuentos peregrinos
Por la libre
100 jaar eenzaamheid

Zomerthemaweek 2: Boeken