Tags

, , ,

Bron: rizla.nl

Bron: rizla.nl

Nu ik van dichtbij kan zien hoe frustrerend het is om tientallen sollicitaties te sturen zonder dat er concreet iets uit komt, verbaas ik me steeds vaker over het gedrag van sommige werkgevers. Natuurlijk zullen er ook vele goede zijn, maar ik heb te veel voorbeelden van wangedrag gezien om te spreken van incidenten.

Zonder namen te willen noemen, ik zit hier niet om een publieke schandpaal neer te zetten, wil ik toch graag wat voorbeelden noemen.

WG1 nodigt iemand drie keer uit voor een gesprek, waarbij al het personeel al is voorgesteld, rondleiding, werkzaamheden en alles is doorgenomen. Maar op het moment dat er voor een ander wordt gekozen (het recht van een wg), wordt de niet gekozen kandidaat niet op de hoogte gesteld. Ze moest zelf bellen…

Een paar maand later vond WG1 het nodig om via SMS de afgewezen kandidaat nog een keer uit te nodigen. Voor een andere functie. Een dag later.

WG2 wil iemand aannemen met ervaring. ‘Wij willen niet zo’n jong iemand die nog niets weet’ en biedt vervolgens een salaris dat sommige van mijn studenten bij een bijbaantje zouden afslaan. Met als opmerking: “Mondje dicht tegen de anderen, die verdienen minder”.

WG3 leest blijkbaar geen CV’s en wijst iemand af omdat er iets zou ontbreken op dat CV. Dat was zo ongeveer het sterkste punt van datzelfde CV.

WG4 wijst alle kandidaten af. Een van de kandidaten voldeed aan alle eisen die men had. Men adverteert opnieuw. Blijkbaar zijn er meer eisen, maar staan die niet in een advertentie.

WG5 neemt iemand aan voor een redelijk zware functie. Maar eenmaal in dienst blijkt de functie niet alleen veel simpeler, ook veel minder goed betaald.

Het lijstje zou flink wat langer kunnen zijn. Deze voorbeelden zijn volgens mij genoeg. Volgens mij zou een werkgever zich moeten realiseren dat werknemers, ook toekomstige, zich veilig, gelukkig en gemotiveerd moeten voelen. Gaat dat al mis voordat je überhaupt begint, dan is de kans dat het goed gaat niet echt groot. Er valt nog veel te leren als het op personeelsmanagement aankomt.

p.s. mochten er goede werkgevers op zoek zijn naar een ervaren, gemotiveerde kracht, klik dan hier.

