Tags

, , ,

Nummer  161
Artiest  XTC
Titel  Making plans for Nigel
Jaar  1979
Wikipedia  Drums and wires
Website  Chalkhills (fansite)
Tekst  Lyricsfreak

Het nummer staat op een verzamelcd met allemaal punknummers. Opruimingsbak in Oostenrijk. Geweldige aankoop. Met slechts een aanmerking, dit is geen punk, dit is New Wave. Maar daarom niet minder mooi. In tegendeel zelfs.

Als ik kijk naar de tekst, dan is zonder enige twijfel Dear God het beste nummer van de band. Toch kies ik voor Nigel, de eerste hit van de band. Andy Partridge is de drijvende kracht achter de band. Ik weet dat ik als jochie het lied al hoorde op de radio, maar pas toen ik in Oostenrijk regelmatig de punkcd luisterde, realiseerde ik me dat dit een geweldig nummer is.

Echt grote hits heeft de band nooit gehad, mede daardoor bleven ze altijd een beetje onderbelicht. Onterecht, want wie mooie New Wave kan maken, wie door Marillion gecoverd wordt (Senses working overtime) en ook nog eens georganiseerde religie in een prachtig lied weet weg te zetten, die verdiend veel lof. Bij deze.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify.