Tags

, , , , , ,

15-010Herman Hesse – Siddharta

Veertien jaar geleden in Sydney kreeg ik de Engelse versie in handen. Nu las ik de Duitse versie, via mijn E-reader zelfs. Ik was er sneller doorheen dan ik dacht. Niet omdat ik me het verhaal zo goed herinnerde, maar vooral omdat het minder dik was dan ik dacht. Dik is natuurlijk een vreemde term als we het over een E-boek hebben, maar het is wel duidelijk.

Siddharta laat zijn leven achter zich en gaat op zoek naar duiding van het leven. Hij komt een Buddha tegen (de Boeddha?), leert veel door te mediteren, door te reizen, door naar mensen te luisteren. Wordt rijk, maar ook weer straatarm, kortom, er gaat niets aan hem voorbij. Ik kan me goed voorstellen dat dit boek populair is onder backpackers. Zoeken naar de zin van het leven, doet niet elke reiziger dat op een bepaald moment. Zou de wereld er niet een stuk mooier uitzien als iedereen de kans kreeg een jaar rond te trekken voordat het leven het van je overneemt, voor kinderen, een hypotheek of een carrière?

Siddharta is een mooi karakter, zijn vriend Govinda steekt er een beetje bleekjes bij af. Het verhaal kabbelt vooral. Er zitten geen schokkende onthullingen in, maar tegelijkertijd blijft het interessant om te zien hoe onze held omgaat met tegenslag. Hoe hij leert over de liefde, hoe hij zich laat inpalmen door hebzucht, maar ook weer wijs genoeg wordt om dat leven achter zich te laten. Uiteindelijk komt hij terug bij een veerman die hem eerder in het verhaal al hielp en neemt zelfs diens baan, eigenlijk diens leven, over.

Wanneer hij een zoon blijkt te hebben en een poging doet om de jongen op te voeden, liefde te geven, merkt hij moeilijk het is om een wezenlijke rol te spelen in het leven van een ander, hoe dichtbij die ander ook zou moeten zijn.

Citaat: “Du bist gelehrig, Siddhartha, so lerne auch dies: Liebe kann man erbetteln, erkaufen, geschenkt bekommen, auf der Gasse finden, aber rauben kann man sie nicht. Da hast du dir einen falschen Weg ausgedacht. Nein, schade waere es, wenn ein huebscher Juengling wie du es so falsch angreifen wollte.” (p.168/417)

Nummer: 15-010
Titel: Siddharta
Auteur: Herman Hesse
Taal: Duits
Jaar: 1922
# Pagina’s: 152 (1455)
Categorie: Literatuur
ISBN: 978-1451545883

Meer:
Strange news from a strange star
Siddharta
Mit der Reife wird man immer jünger

Gutenberg (zelf downloaden)
Goodreads