Tags

, ,

Nummer  167
Artiest  Public Enemy
Titel  Fight the power
Jaar  1989
Wikipedia  Fight the power
Website  Official website
Tekst  Genius

Een nieuwe muzieksoort, midden jaren tachtig. Het was niet aan mij besteed. Wat moet ik met rap, hiphop. De wat alternatievere new wave was genoeg voor mij. Maar om nou een hele stijl uit te sluiten, een cultuur, dat gaat ook wel weer wat ver. Dus luister je zo nu en dan eens wat en heb je al snel door dat er binnen de rapmuziek ook weer veel gradaties zijn. Dus had ik al snel door dat de Holiday Rap van MC Miker G en DJ Sven niet representatief was voor de soort.

Toen ontdekte ik Public Enemy. Agressief, actueel, politiek, geëngageerd, urgent, gedurfd, vernieuwend, dit was veel meer dan muziek. Fight the power werd het anthem van de onderdrukte zwarte onderklasse in alle getto’s in de Verenigde Staten. De titeltrack van de beste film van Spike Lee, Do the right thing. Geen nummer in deze lijst tot nog toe, en ik gok vanaf nu nog heel lang, heeft zo’n lange uitleg op Wikipedia, geen nummer zoveel sites die een bepaald aspect van Fight the power behandelen. Was Elvis racist? Is de sneer naar John Wayne terecht? Hoeveel samples zijn er in verwerkt en wat is de boodschap daarachter? Vele mooie vragen die het nummer opwerpt. Maar bovenal is het een bijzonder krachtig nummer dat een kwart eeuw later nog steeds recht overeind staat.

setlistBijna drie jaar geleden waren ze ineens in Hengelo. Ik geloofde het eerst niet. Levende legendes gewoon in de Metropool? En er waren ook nog kaarten beschikbaar? Een prachtige avond werd het. Flavor Fav sprong rond over het podium alsof hij nog 19 was. Chuck D klonk alsof hem de week er voor van alles was aangedaan. Dertig jaar na oprichting nog oprecht kwaad. Ik was er bij, heb de legendes gezien. Keihard meegeblèrd aan het eind met deze klassieker. Ik geef meteen toe, ik zal ze niet weer zien. Rap wordt nooit mijn muziek. Maar Public Enemy hoort in je muziekopvoeding. Bij deze.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify.