Tags

, , , ,

Wilders en vrouwAl jaren heb ik me verbaasd over Geert Wilders. Ik kon en wilde niet geloven dat iemand zo monomaan hetzelfde riedeltje kan afspelen, zonder zelf eens te twijfelen aan die woorden. Dat je zo beledigend durft te zijn, zonder na te denken over de consequenties. Dat een intelligente politicus een bevolkingsgroep de schuld durft te geven van alle problemen, terwijl hij thuis een dame aantreft die ook niet in Nederland geboren is.

Ik geloof er niet in. Wilders is door omstandigheden in de extreem rechtse hoek terecht gekomen en zal daar moeten blijven, omdat anders zijn rol als politicus is uitgeteld. De kans dat hij daarna ergens als burgemeester of consultant wordt aangenomen mag je ook rustig als klein inschatten, dus rest hem niets anders om een keer in de zoveel tijd iets provocerends te roepen, verder elke keer weer hetzelfde riedeltje af te spelen en zo zijn pensioen te halen.

Bewijs zag ik vorige week in een debat met Pechtold. Wilders verweet de leider van D66 bangmakerij. Het publiek gniffelde, Pechtold reageerde met een sarcastische opmerking en even was daar het lachje van de Limburger. Hij zag de ironie van zijn opmerking. Hij wilde de discussie winnen, maar moest lachen toen hij zich realiseerde wat hij gezegd had. (kijk goed vlak voor het eind van het filmpje: Nos)

Wilders speelt een rol en zal dat het komende decennium volhouden. Zijn relevantie zal afnemen, zijn invloed steeds kleiner worden. Daarna zal hij zich terugtrekken, de publiciteit mijden en genieten van zijn oude dag.