Tags

, , , ,

14-066Leo Verheul – De kunst van het mislukken

Een mooiere aanbeveling kun je als schrijver niet krijgen: op de voorpagina een citaat van Louis van Gaal: ‘Leo Verheul kan niet schrijven’. Ik zou ook meteen achter de computer kruipen.

De voortekenen waren goed. Ik ben gek op zelfspot, dit boek beloofde een overdosis. De verhalen van Verheul in Hard Gras behoorden bij mijn favorieten, zijn columns zijn goed. De anekdotes zoals tijdens DWDD waren hilarisch.

Verheul maakt een roman van zijn leven. Er is veel misgegaan in zijn leven, dat blijkt wel uit de titel. En terecht schrijft hij er over. Als alles volgens wens gaat, is er weinig om op te schrijven. Verheul heeft genoeg te vertellen. Ik heb me dan ook kostelijk vermaakt. Het gehannes achter de schermen om Maradona een paar minuten te mogen interviewen. Een nieuwe relatie. Het gezeur met leidinggevenden. Hilarisch vaak.

Maar eenmaal over de helft van het boek begint het te schuren. Dit is geen roman, ook al staat het op de voorkant. Vele verhalen heb ik al eens gehoord. Of elders gelezen. En waarschijnlijk zijn ze een stuk leuker in de kroeg, een half uurtje voor sluitingstijd. Slachtoffer al een behoorlijk stuk in de kraag, iemand anders die het verhaal begint en Leo die aanvult. Geweldige avond. Maar als boek? Mwoah. Leuk. Tussendoortje. En dat is eigenlijk best jammer, want het autobiografische element in dit boek is dermate hoog, dat je gewoon weet dat bijna alles zo gebeurd is. Om redenen van stijl en taal zal het iets anders opgeschreven zijn dan wanneer het in de kroeg verteld wordt, maar ik heb geen enkele reden om te denken dat het sterke verhalen zijn, dat er veel is verzonnen.

Citaat: “Vanaf de eerste dag was het feest. De mooiste Zweedse vrouwen dansten om ons heen. Veel concurrentie op de dansvloer hadden we niet. De meeste plaatselijke jongens hadden zich in verband met de woekeraccijnzen op alcohol al thuis vrolijk ingedronken en bewogen zich voort als ijshockeyers, iedereen omverstotend.” (p.120)

Nummer: 14-066
Titel: De kunst van het mislukken
Auteur: Leo Verheul
Taal: Nederlands
Jaar: 2014
# Pagina’s: 224 (14415)
Categorie: Fictie
ISBN: 978-90-488-1967-6

Meer:
De wereld draait door
Website van Hank
Nu.nl
Vandaag en morgen
Eerste hoofdstuk