Tags

, , , , , ,

14-065John D. MacDonald – A deadly shade of gold

Leuke serie over Travis McGee, altijd met een kleur in de titel. Tussendoortje. Kocht ik bij een tweedehandsboekenwinkel in Ocoee. Zelden zag ik iemand die zo duidelijk niet op die plek hoorde, maar ook weer wel. De eigenaresse was niet gewoon dik, die was voorbij die fase. Het leek me voor haar onmogelijk om achter in haar eigen zaak te komen, de gangpaden waren te smal, zoals dat hoort in een boekenwinkeltje. Zelden zag ik ook zo’n verzameling waardeloze boeken. Tussen de duizenden boeken die ze had verzameld kostte het me moeite om een handjevol te vinden waarvoor ik tenminste nog de moeite wilde doen om ze even tussen de bagger uit te vissen en de achterkant te lezen. Voor de vorm vond ik van mezelf dat ik toch een boek moest kopen en zo kwam ik dus weer uit bij John D. MacDonald.

McGee, zijn hoofdpersoon, is een vrijbuiter. Wonend op een woonboot die hij ooit won tijdens een pokeravond, doet hij het liefst niets. Van het leven genieten. Zo nu en dan een klusje dat goed betaald om zijn levensstijl vol te houden en dat is het. Over die klusjes gaan deze boeken. Ik heb er zeker een handvol gelezen, misschien wel meer. McGee had mijn sympathie. Hij kwam op voor de hulpelozen en vocht tegen de slechten. Een beetje Robin Hood, maar dan Amerikaans. Voor het eerst sinds ik over hem lees, vond ik hem minder sympathiek in dit boek. Hij komt een oude vriend tegen, die kort daarna wordt vermoord. Samen met diens oude vlak gaat hij op zoek naar goud. En waar de klanten die hem inhuren in vorige boeken altijd het morele gelijk aan hun kant hadden, heb ik daar in dit geval mijn twijfels over. Iemand die moordde en goud stal heeft niet mijn sympathie. Ook al waren de tegenstanders grote criminelen, als je zelf dezelfde wetten verbreekt, dan sta je niet meer automatisch aan de goede kant. En als de goed-fout vraag niet te beantwoorden is, is het in een eendimensionaal verhaal als dit lastig om je eigen standpunt te bepalen. Dus sukkelt het verhaal maar verder, komt Travis McGee er natuurlijk, als altijd, goed uit en is aan het einde van het verhaal eind goed, al goed.

Niet voor mij dus, waarmee dit boek meteen het zwakste is uit een flinke serie waarin ik nog niet op de helft ben. Wel leuk is de jaren zestig omgeving, waarin je vanuit Florida niet in Mexico kunt komen. Een omreis via California blijkt nodig, een wereldreis om een paar honderd kilometer verderop uit te komen. Grappig.

Citaat: “Their drab stone discipline is a celebration of mediocrity. If we can restrain ourselves from killing off our own rebels, our doubters and dreamers, all in the name of making ourselves strong, then we can prevail. But if we use their methods, then any victory will be but the victory of one iron symbol over another, and mankind will have lost the battle whichever way it goes.” (p.99)

Nummer: 14-065
Titel: A deadly shade of gold
Auteur: John D. MacDonald
Taal: Engels (US)
Jaar: 1965
# Pagina’s: 436 (14191)
Categorie: Whodunit
ISBN: 0-449-22442-2

Meer:
Cinnamon skin
De snelle rode vos
The dreadful lemon sky
The scarlet ruse
The lonely silver rain

Over:
Travis McGee (wikipedia)
A deadly shade of gold (wikipedia)
Thrilling detective
John D. MacDonald