Tags

, , , , ,

Vorige week viel de 100e editie van Hard Gras in mijn brievenbus. Ik had net het verhaaltje geschreven voor dit blog van de 99e uitgave. Ik ben trots dat ik ze alle 100 in de kast heb staan. Vanaf het allereerste nummer in 1994 tot nu, ruim twintig jaar later, heb ik ze allemaal gelezen. Van A tot Z. Voetbalverhalen waarin voetbal soms bijzaak is, waarin de waan van de dag wordt genegeerd, door schrijvers die allemaal een goed verhaal kunnen schrijven.

Hard Gras 100Trots maakte ik een foto van de planken in mijn boekenkast waar ze allemaal staan. Ik blader eens door wat oude uitgaven. Veel schrijvers heb ik ontdekt dankzij Hard Gras (P.F. Thomese, Marcel van Roosmalen, Janneke van der Horst, Leo Verheul), anderen las ik al graag, voordat ze ook in Hard Gras mochten publiceren (Nick Hornby, Herman Brusselmans, Herman Koch, Jan Mulder, Simon Kuper). Reeds overleden, maar postuum in Hard Gras: Willem Wilmink en Nico Scheepmaker. De hoofdredactie zelf (Hugo Borst, Henk Spaan) las ik ook al lang.

Maar het lijstje bleek veel langer, zag ik doorbladerend. In mijn kast staan de volgende schrijvers ook nog: Peter Buwalda, Nico Dijkshoorn, Anna Enquist, Ronald Giphart, Dimitri Verhulst, Edwin Winkels, Sjoerd Mossou, Herman Sandman, Tim Krabbe, Martin Bril, Kees van Kooten, Jimmy Burns, Jean Nelissen, Youp van ’t Hek, Maarten Spanjer, Abdelkader Benali, Jorge Valdano, Christof Biermann, Wilfried de Jong, Bert Wagendorp, Auke Kok, Tim Overdiek, Mart Smeets, Michel van Egmond, David Endt, Willem Vissers, Kader Abdolah, Ivo Victoria en natuurlijk als laatste (net als in HG zelf) Gerrit de Jager.

Honderden boeken, tientallen gesigneerd ondertussen. De overlap is groot. Ik hoop zo oude te worden dat ik nog honderden edities van Hard Gras mag lezen. Misschien is er ooit een van mijn verhalen goed genoeg om tussen het elitegezelschap te staan. Anders heb ik ook nog wel een tip voor de redactie, een schrijver die nog niet in dit lijstje staat, maar er zeker tussen hoort te staan.

79 blogjes over Hard Gras staan er al op mijn site. Er zullen er nog vele volgen. Drie keer zag ik ze in het theater. Hopelijk blijft het daar niet bij. Redactie, schrijvers en liefhebbers: Gefeliciteerd!