Tags

, ,

Nummer  178
Artiest  Simple Minds
Titel  Promised you a miracle
Jaar  1982
Wikipedia  Promised you a miracle
Website  Official site
Tekst  LyricsFreak

New Wave, dat was het. Geen popmuziek voor op de radio, maar muziek die ergens over ging. U2 was de onbetwiste nummer een, maar Jim Kerr en zijn mannen zaten daar vlak bij. Hun doorbraak kwam via een filmhit, de daaropvolgende elpee was voor het grote publiek. Van obscuur bandje naar volle stadions in anderhalf album.

Snob als ik was, luisterde ik liever naar de elpee’s van voor de doorbraak. Vooral New Gold Dream werd mijn favoriet. Dit nummer was de eerste single van het album, geen toeval denk ik.

Terugkijkend blijft er weinig over van de band. Terwijl vele jaren tachtig albums nog steeds goed blijken te zijn dertig jaar later, luister ik eigenlijk nooit meer naar de Simple Minds. Een paar losse nummers staan nog en dat is het dan ook wel. De band speelt nog steeds maar is niet meer relevant en treedt steeds vaker op tijdens Golden Oldies festivals.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify.